Padesát zbrusu nových boeingů stojí, protože akumulátory Liion zase po letech hoří
Jestli kauzu Dreamliner sleduje někdo z technického vývoje General Motors, musí mít silný pocit déja vu. Ještě to není ani dva roky, co tehdy nový elektromobil Chevrolet Volt plnil stránky novin a obrazovky televizí – ne pro svoje užitné či ekologické vlastnosti, ale kvůli požáru na půdě Národního úřadu pro bezpečnost silničního provozu. Také tehdy vznikl oheň v lithiumiontovém akumulátoru jako u japonského Boeingu 787 Dreamliner.
Vraťme se však ještě dál do minulosti, do roku 2006. Dell a Apple na jaře v masivním měřítku stahovaly baterie ze svých notebooků, vzápětí se přidaly Toshiba a Lenovo. V říjnu roku 2006 oznámila vlastní svolávací akci i společnost Sony, která baterie vyráběla jak pro sebe, tak pro všechny uvedené ? rmy. Důvod kampaně? Riziko přehřátí a potenciálního požáru či exploze. Typ baterií? Liion. Náhoda? Stěží.
Lithiumiontové akumulátory se v posledních letech rozšířily prakticky do všech oblastí průmyslu, protože mají vynikající poměr hustoty uchovávané energie vzhledem k objemu – až 530 Wh/l, tedy asi třikrát vyšší než u starších technologií. Navíc netrpí samovybíjením ani paměťovým efektem. Odvrácenou stranou těchto předností je právě náchylnost ke vznícení. Po výrobcích elektroniky a elektromobilů se o tom přesvědčil i Boeing. Všech padesát dosud předaných Dreamlinerů stále stojí na zemi. Jen All Nippon Airways na uzemnění svých sedmnácti letadel tratí podle agentury Reuters asi 1,1 milionu dolarů denně.
Pozornost vyšetřovatelů se zaměřuje na bezpečnost elektroinstalace, která je u Dreamlineru poměrně revoluční. Zatímco jiné dopravní letouny využívají stlačený vzduch z motorů k nejrozmanitějším účelům od startování přes přetlakování kabiny až po odmrazování, Dremliner spoléhá na velké elektrické generátory. Robustnější elektroinstalace klade vyšší nároky na systém uchovávání energie, který spočívá v lithiumiontových bateriích dodávaných společností Yuasa. Dosavadní výsledky vyšetřování naznačují, že takříkajíc ohniskem problému jsou právě ony.
Kompenzace dotčeným aeroliniím se mohou vyšplhat do stovek milionů dolarů a prodloužit návratnost letounu. K tomu je třeba připočíst pošramocenou pověst, pokles cen akcií i další zpoždění dodávek.
Konkurenční Airbus už prostřednictvím agentury Reuters vypustil do světa informaci, že na základě potíží Dreamlineru zvažuje nahrazení lithiumiontových baterií v chystané novince A350 tradičním typem, protože Liion technologie není dosud „zralá“. Znepokojení zákazníci tento signál jistě zachytili.
Objednávky a dodávky
2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 Celkem
Objednávky 56 235 157 369 93 59 4 13 12 42 890
Dodávky – – – – – – – 3 46 – 49
Zdroj: Boeing, k 5. únoru 2013
BOEING 787?800 DREAMLINER Širokotrupý dvoumotorový dopravní letoun
Počet míst pro cestující: a 250 dle konfigurace Cestovní rychlost: mach 0,85 (ve vý ce 10 700 m odpovídý 954 km/h) Dolet: až 15 200 km Zahájení výroby: 2006 První let: prosinec 2009 Náklady na vývoj (2004): cca 5,8 miliardy USD Skutečné náklady na vývoj: 15 miliard USD Ceníková cena: 206,8 milionu USD Návratnost: cca 1900 vyrobených kus
Provozovatelé: All Nippon Airways Japan Airliners Ethiopean Airlines Air India
LAN Airlines United Airlines Quatar Airways LOT Polish Airlines
cca 1,1 milionu USD iní nýklady All Nippon Airways na jeden den uzemn ní
O autorovi| JIŘÍ ČERVENKA, spolupracovník redakce