Menu Zavřít

Zlé sny na zemi

4. 3. 2013
Autor: Euro.cz

Padesát zbrusu nových boeingů stojí, protože akumulátory Li­ion zase po letech hoří

Jestli kauzu Dreamliner sleduje někdo z technického vývoje General Motors, musí mít silný pocit déja vu. Ještě to není ani dva roky, co tehdy nový elektromobil Chevrolet Volt plnil stránky novin a obrazovky televizí – ne pro svoje užitné či ekologické vlastnosti, ale kvůli požáru na půdě Národního úřadu pro bezpečnost silničního provozu. Také tehdy vznikl oheň v lithium­iontovém akumulátoru jako u japonského Boeingu 787 Dreamliner.

Vraťme se však ještě dál do minulosti, do roku 2006. Dell a Apple na jaře v masivním měřítku stahovaly baterie ze svých notebooků, vzápětí se přidaly Toshiba a Lenovo. V říjnu roku 2006 oznámila vlastní svolávací akci i společnost Sony, která baterie vyráběla jak pro sebe, tak pro všechny uvedené ? rmy. Důvod kampaně? Riziko přehřátí a potenciálního požáru či exploze. Typ baterií? Li­ion. Náhoda? Stěží.

Lithium­iontové akumulátory se v posledních letech rozšířily prakticky do všech oblastí průmyslu, protože mají vynikající poměr hustoty uchovávané energie vzhledem k objemu – až 530 Wh/l, tedy asi třikrát vyšší než u starších technologií. Navíc netrpí samovybíjením ani paměťovým efektem. Odvrácenou stranou těchto předností je právě náchylnost ke vznícení. Po výrobcích elektroniky a elektromobilů se o tom přesvědčil i Boeing. Všech padesát dosud předaných Dreamlinerů stále stojí na zemi. Jen All Nippon Airways na uzemnění svých sedmnácti letadel tratí podle agentury Reuters asi 1,1 milionu dolarů denně.

Pozornost vyšetřovatelů se zaměřuje na bezpečnost elektroinstalace, která je u Dreamlineru poměrně revoluční. Zatímco jiné dopravní letouny využívají stlačený vzduch z motorů k nejrozmanitějším účelům od startování přes přetlakování kabiny až po odmrazování, Dremliner spoléhá na velké elektrické generátory. Robustnější elektroinstalace klade vyšší nároky na systém uchovávání energie, který spočívá v lithium­iontových bateriích dodávaných společností Yuasa. Dosavadní výsledky vyšetřování naznačují, že takříkajíc ohniskem problému jsou právě ony.

Kompenzace dotčeným aeroliniím se mohou vyšplhat do stovek milionů dolarů a prodloužit návratnost letounu. K tomu je třeba připočíst pošramocenou pověst, pokles cen akcií i další zpoždění dodávek.

Konkurenční Airbus už prostřednictvím agentury Reuters vypustil do světa informaci, že na základě potíží Dreamlineru zvažuje nahrazení lithium­iontových baterií v chystané novince A350 tradičním typem, protože Li­ion technologie není dosud „zralá“. Znepokojení zákazníci tento signál jistě zachytili.

Objednávky a dodávky

2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 Celkem

Objednávky 56 235 157 369 93 ­59 ­4 13 ­12 42 890

Dodávky – – – – – – – 3 46 – 49

Zdroj: Boeing, k 5. únoru 2013

BOEING 787?800 DREAMLINER Širokotrupý dvoumotorový dopravní letoun

Počet míst pro cestující: a 250 dle konfigurace Cestovní rychlost: mach 0,85 (ve vý ce 10 700 m odpovídý 954 km/h) Dolet: až 15 200 km Zahájení výroby: 2006 První let: prosinec 2009 Náklady na vývoj (2004): cca 5,8 miliardy USD Skutečné náklady na vývoj: 15 miliard USD Ceníková cena: 206,8 milionu USD Návratnost: cca 1900 vyrobených kus

Provozovatelé: All Nippon Airways Japan Airliners Ethiopean Airlines Air India

LAN Airlines United Airlines Quatar Airways LOT Polish Airlines

bitcoin_skoleni

cca 1,1 milionu USD iní nýklady All Nippon Airways na jeden den uzemn ní

O autorovi| JIŘÍ ČERVENKA, spolupracovník redakce

  • Našli jste v článku chybu?