Dvě novinky v novele zákona o pohonných hmotách vzbudily velké vášně. Stanovení nutnosti zaplatit 20milionovou kauci pro všechny distributory pohonných hmot a také zavedení koncese s cílem odstranit bílé koně a účelově zřízené distributory. Budou tyto prvky přínosné? PRO: Ing. Jan Zaplatílek, ředitel odboru plynárenství a kapalných paliv Ministerstva průmyslu a obchodu ČR
Omezení daňových úniků
Český trh s pohonnými hmotami je nyní specifický tím, že pohonné hmoty (PHM) jsou pro čerpací stanice nakupovány přes prostředníky, a nikoli přímo od rafinerií. Dodávky jsou sice fyzicky realizovány přímo z rafinerií, daňových skladů či dovozu na čerpací stanice, ale dokladově jsou často v průběhu přepravy několikrát přeprodány.
To vede k možnostem významných úniků v oblasti DPH, v důsledku krácení, nepřiznání či nezaplacení daňové povinnosti v některé části obchodního řetězce. Výše úniků je správci daně odhadována na šest až osm miliard korun za rok.
Stát se snažil tuto situaci eliminovat prostřednictvím režimu reverse charge, nezískal ale pro něj potřebný souhlas EK. Proto se přistoupilo k legislativnímu řešení, jež nastavuje takové podmínky pro podnikání v odvětví, aby to v maximální možné míře eliminovalo jak daňové úniky, tak ohrožení řádného konkurenčního prostředí na trhu, kde postupně řádně zdaněné pohonné hmoty byly vytlačovány pohonnými hmotami, které zdaněny nebyly.
Kauce 20 milionů korun byla jako preventivní způsob řešení problému daňových podvodů stanovena na základě průměrné výše daňových úniků odhalených v předešlých letech a s ohledem na objem finančních prostředků, které obchodování s PHM představuje. Měla by zajistit, aby se nevyplácelo účelové zakládání distributorů pohonných hmot s životností 14 až 30 dnů.
Je nutné vzít v úvahu, že zatímco v sousedních zemích existuje jen několik desítek distributorů, v ČR je jich dnes více než 1700, přičemž cca 50 procent z nich vzniklo v letech 2008 až 2012. Tvůrci návrhu novely si však byli vědomi obtížnosti složit jednorázově takovou částku, proto zde existuje alternativa ve formě bankovní záruky.
Statutárním orgánem účelově zřizovaných distributorů je často bílý kůň, tj. osoba bez vzdělání a zkušeností v oboru, často se vyskytující ve více subjektech. Proto bylo nutné zpřísnit i v této oblasti podmínky pro podnikání formou kvalifikačních předpokladů. Ty nejde stanovit jinde než u vstupu do podnikání, a proto se zavádí nová koncesovaná živnost Výroba a zpracování paliv a maziv a distribuce pohonných hmot.
PROTI: Ivan Indráček, předseda Společenství čerpacích stanic ČR
Likvidace drobných firem
Předpokládá se, že na trhu je prodáváno až 15 procent nezdaněných pohonných hmot a tento podíl stále roste. Kromě dopadu na státní kasu dochází i k dlouhodobé destrukci petrolejářského trhu. Poctiví prodejci jsou v defenzivě, nejsou schopni konkurovat nezdaněnému zboží. Ekonomický i mravní úpadek olejářského trhu je obrovský.
Kauce ve výši 20 milionů korun je v Evropě zcela nevídaná. Koncept kaucí nalézáme pouze ve dvou zemích. V Maďarsku je též celoplošná, ovšem ve výši deset, resp. pět milionů. V Estonsku je použit koncept cílených kaucí (dovozce 25 milionů korun, ostatní distributoři 2,5 milionu korun, přičemž 95 procentům těchto distributorů stát kauci odpouští). Tento model v podstatě vymýtil daňové úniky na DPH, a přitom nijak nezasáhl drobné prodejce.
České řešení vysokých celoplošných kaucí má vůči daňovým únikům sporný efekt, ale kauce zcela jistě zlikvidují celou řadu malých a středních distributorů. Existují dokonce názory, že kauce nejsou cílenou akcí proti daňovým únikům, ale že jejich prvotním úkolem je zničit rozsáhlou drobnou konkurenci a umožnit velkým firmám ovládnout trh. Ideálním řešením by tedy bylo opsat estonský model.
Smyslem požadavku na vzdělání pro statutární zástupce distributorů je omezení počtu bílých koní – sehnat dostatečně vzdělaného jednatele, který podepíše „čisté papíry“ a nechá se pak dobrovolně zavřít, není jednoduché. Naplnění požadavku na vzdělání prostřednictvím koncese však požadovaný efekt ruší, protože podle živnostenského zákona jej lze splnit i prostřednictvím trestně neodpovědného „odpovědného zástupce“.
A jako jednatele (tedy osobu odpovědnou za případný podvod) lze opět „nasadit“ libovolnou „figurku“. Náprava je jednoduchá. Zrušit zavedení koncese a požadavek na vzdělání za společnost jednajících osob postavit jako součást podmínek pro zápis do registru distributorů.