Dopravní stavby V Česku by se brzy mohla začít stavět dopravní díla novým způsobem. Ten by měl především pomoci vyřešit národní problém s obrovským množstvím víceprací a nekvalitní projektovou dokumentací. Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) zadal vypracování metodiky pro zadání veřejné zakázky formou „design & build“ neboli tzv. žlutým fidicem. Zakázku za necelé dva miliony korun vyhrála společnost Deloitte. Ta by měla vytvořit manuál do čtyř měsíců.
Dosud se u nás stavělo metodou „měřených kontraktů“ (červený fidic), kdy dodavatel v soutěži nacení detailní položky včetně výkazu výměr a zaplaceno dostane podle skutečně odvedených položek. Žlutý fidic přenáší část rizik na stavební firmu z investora.
Ten si zjednodušeně řečeno nadefinuje požadavky díla a je na uchazeči, jak se k nim dopracuje.
Stavební firmy částečně i projektují, což může přinést časovou úsporu, odpadají ale i časté spory o to, kdo zavinil odklon od zadávací dokumentace. Cena díla je pevně daná, což eliminuje i obvyklé požadavky dodavatelů na dodatečné práce a navýšení ceny díla.
Česko dosud využívalo metodu „design & build“ pouze výjimečně u dodávek technických celků na železnici. V okolních státech se tak staví už běžně. V poslední době žlutý model praktikují u velkých dopravních děl i Slováci. U nás by se mohly první projekty objevit příští rok.