Podnikatel v dopravě Radim Jančura podal žalobu na německý autobusový gigant Flixbus. Je přesvědčen, že konkurent jezdí pod hranicí svých nákladů a snaží se vytlačit z trhu konkurenty, tedy zejména jeho žlutý RegioJet. Problém jde ale mnohem hlouběji, než do sporu dvou firem. Jde o zprávu o stavu doby, kdy noví technologičtí dravci účtují s firmami tradičního střihu.
Stejně jako firmy typu Uber změnily přepravu po městech a zákony jim nově začínají vycházet vstříc i v Česku, velmi brzy to může být stejné díky Flixbusu. Aby bylo jasné, oč jde. Flixbus je startupová raketa, nápad trojice mnichovských studentů z roku 2009, který nejprve zválcoval konkurenci doma v Německu a poté začal se stejnou vervou dobývat další země.
Klíčem k úspěchu je to, že Flixbus sám o sobě nevlastní autobusy. Tedy mluví se o jednom nepojízdném stojícím kdesi v garáži, který má jen proto, aby se vyhovělo podmínkám pro získání licence. Jinak je to čistě technologická firma, která snese jisté srovnání s Uberem.
Jezdíte s Flixbusem?
Flixbus má za sebou téměř neomezené finanční zdroje. Jeho zakladatelé dokázali pro svůj projekt získat investice z fondů, jako jsou General Atlantic nebo Silver Lake z USA či Holtzbrinck z Německa. Pokud přijde na trh, nabízí domácím konkurentům dvě možnosti. Buď se přidat na jeho stranu, přebarvit autobusy, nést riziko podnikání a odvádět centrále poplatky, nebo bojovat o holé přežití.
Flixbus dobývá Itálii, Rakousko, Polsko, většinově ovládl Francii. Nakupuje konkurenty, vstupuje do dalších zemí, pouští se v Německu i do vlakové přepravy a spolupracuje tam s českým Leo Expresem. V Česku a na Slovensku pro FlixBus jezdí jinak málo známé firmy Umbrella Services, Umbrella Coach & Buses a Gumdrop.
Přečtěte si rozhovor s jedním se zakladatelů Flixbusu:
Nemůžeme za to, že existuje konkurence, říká zakladatel Flixbusu André Schwämmlein
Nabídku „buď a nebo“ dostal i Radim Jančura s RegioJetem. Mimochodem je to největší konkurent Flixbusu v Německu na domácích linkách, k čemuž mu stačí provoz mezi Drážďany a Berlínem. Jančura neuhnul. Spočítal konkurentovy náklady a vyrazil k soudu. Nechme teď stranou, že podobnou praktikou kdysi z linky mezi Prahou a Brnem vytlačil společnost Asiana a dodnes se spolu soudí o výši odškodného.
Jde o to, že nový koncept podnikání v jeho oboru přináší úplně jiné možnosti. Že kdysi dravý Jančura se za poměrně krátkou dobu stal podnikatelem starého střihu čelícím tlaku mladší a dravější technologické konkurence. Tohle není boj rovnocenných rivalů. Je to souboj dvou generací, dvou epoch. A jak víme z příkladu technologických přepravních firem typu Uber, dravci dokážou vítězit. I když ještě pořád se neukázalo, kolik kvůli tomu museli spálit peněz.