Menu Zavřít

Žlutý odpor

4. 12. 2009
Autor: Euro.cz

Železniční doprava

Všechny kraje minulý týden podepsaly desetileté smlouvy s pětiletou opcí na provozování regionální železniční dopravy s Českými drahami. Příští rok zaplatí za dopravu osm miliard korun (letos 8,2 miliardy). Bez výběrového řízení, což se nelíbí soukromým dopravcům v čele s majitelem firmy Student Agency a dceřiného RegioJetu Radimem Jančurou. Ten poslal čtyřem krajům (Plzeňskému, Ústeckému, Olomouckému a Libereckému) závazné nabídky na obsluhování regionálních tratí, mimo jiné s novými vlaky či za nižší jízdné. Kraje by navíc dle Vančury ušetřily během deseti let okolo dvaceti miliard korun. České dráhy v nově uzavřených kontraktech slibují razantní modernizaci vozů, do které chtějí investovat až dvacet miliard korun, včetně úvěrů a dotací EU. Podle šéfa Českých drah Petra Žaludy dlouhodobé smlouvy umožňují „normální investice a normální financování“. Rozhodnutí krajů podepsat smlouvy bez tendrů ale Vančura považuje za protiprávní a hodlá se obrátit na soudy i Evropskou komisi. A na internetu již spustil marketingovou kampaň proti ČSSD (má hejtmany ve všech krajích kromě Prahy). Do konce roku do ní hodlá investovat dva miliony korun a další peníze přidá na jaře v období předvolební kampaně. „Rozdáme letáčky, v nichž naši nabídku propagujeme. U nádraží, u úřadů, všude,“ dodává Jančura, který chtěl i pro poslední lokálku bezbariérové nové vlaky, v nichž by bylo připojení k internetu zdarma či elektrické zásuvky. Text na jednom z internetových bannerů například tvrdí, že hejtmani ČSSD vybrali „černou díru Českých drah, staré vraky, drahé jízdné, vysoké dotace“. „Výroky jsou nefér a ukázkou té nejšpinavější obchodní politiky,“ prohlásil mluvčí ČD Petr Šťáhlavský. Dle generálního ředitele ČD Petra Žaludy Jančura „nikdy vyjet nechtěl a nechce, chce se pouze soudit“.

MM25_AI

(box)
Konkurence ČD
Viamont – Provozuje některé trati na Karlovarsku.
Vogtlandbahn (patří britské Arrivě) – Od příštího roku bude jezdit na trase Liberec–Rybniště.
Do tendru v Plzeňském kraji (nakonec byl zrušen) se přihlásily ČD, Viamont, ČSAD Liberec (společně s Railtrans) a RegioJet.
Další možní zájemci: Veolia Transport, Keolis, Deutsche Bahn, ÖBB.

  • Našli jste v článku chybu?