Od doby účinnosti novely si podnikatelé nebudou moci odečíst DPH z nového vozu Koncem října 2002 byl vládě předložen návrh novely zákona ke zrušení možnosti odpočtu DPH u speciálních osobních vozidel. Účinnost novely byla navržena k 1. dubnu 2003, ale zřejmě dojde k jejímu posunu.
Od doby účinnosti novely si podnikatelé nebudou moci odečíst DPH z nového vozu
Koncem října 2002 byl vládě předložen návrh novely zákona ke zrušení možnosti odpočtu DPH u speciálních osobních vozidel. Účinnost novely byla navržena k 1. dubnu 2003, ale zřejmě dojde k jejímu posunu.
Můj příbuzný je rodilý Němec a shodou okolností podnikatel. Žije a podniká v Mnichově a přestože vlastní reklamní agenturu, dovoluje mu německá legislativa odečíst DPH z nového vozu. Na tom by snad nebylo nic divného, ale zásadní rozdíl je v tom, že pro takový odpočet nepotřebuje ve svém novém BMW 5 Combi žádnou montážní přepážku. V Německu je totiž naprosto normální odečíst si DPH z jakéhokoli vozu, s jedinou podmínkou že automobil bude registrován přímo na firmu. Na počátku devadesátých let došlo také u nás k úpravě legislativy a možnost odpočtu DPH od té doby existuje. Jak je špatným zvykem, jednalo se opět o řešení poloviční. Odpočet DPH je tedy možný, ovšem vozidlo musí být vybaveno tak zvanou montážní přepážkou. V podnikatelských kruzích se už nyní šušká cosi o zrušení nebo omezení této možnosti. Ušetřené statisíce opět spolkne státní kapsa. Polemika, řekne si kdekdo, ale návrh novely zákona ke zrušení možnosti odpočtu DPH u speciálních osobních vozidel byl koncem října předložen vládě. V současné době je projednáván v komisích legislativní rady a poté bude návrh předložen poslanecké sněmovně. Vzhledem k tomu, že návrh nebyl ještě projednán vládou, je pravděpodobné, že dojde k posunu účinnosti novely, která byla ministerstvem financí navržena k 1. dubnu 2003. Hlavním důvodem pro vznik návrhu na novelizaci tohoto zákona je prý velké množství případů, kdy podnikatelé současnou legislativu obcházejí. A kdo by se jim divil. Podnikatel přece auto potřebuje a ne vždy potřebuje „montážní vůz“. Většinou se vybírají vozy, které splňují legislativní normy, a přitom automobil neztrácí nic ze své atraktivnosti. To je ovšem velkým trnem v oku našich politiků. Opět je myšlenka silně nedotažená do konce. Většinu vozů, které se u nás prodají, kupují právě podnikatelé, a tím i výrazně přispívají do státní pokladny. Je více než jisté, že po zrušení takové výhody nebudou podnikatelé s koupí tolik pospíchat. Vozů se pak prodá méně, a tím pádem přijde do eráru mnohem méně peněz. Připomeňme si tedy, jak zní definice montážního automobilu v současnosti. Výchozím modelem může být osobní automobil se společným prostorem pro cestující a pro náklad (např. typu kombi) s maximálně dvěmi řadami sedadel. Vůz musí být vybaven posuvnou přepážkou za druhou řadou sedadel, která umožňuje posuv do prostoru vzniklého sklopením druhé řady sedadel a dočasné zvětšení prostoru pro přepravovaný náklad nebo speciální výbavu. To je v kostce vše. Jinak se montážní vůz od klasického osobního v ničem zásadně neliší. Původně navrhovaný termín ministerstvem financí 1. duben 2003 se s největší pravděpodobností nepodaří stihnout, ale zcela reálně může novela vstoupit v platnost 1. června 2003. Co nás asi čeká? Bezesporu vypukne obrovská nákupní horečka mezi podnikateli. Ovšem možnosti nákupu za hotové jsou u každého z nás omezené, a tak se opět bude nakupovat na leasing. A jsme u toho. V návrhu novely zákona je zakomponována, slušně řečeno, lest. Bodem sváru mezi navrhovanou novelou a Asociací leasingových společností je totiž fakt, že novela by se dotkla i leasingových smluv uzavřených před datem účinnosti novely zákona. Každopádně od doby účinnosti této novely nebude možnost odečítat si DPH z leasingové splátky ve vztahu k pořizovací ceně automobilu, ale odpočet bude dále možný pouze ve vztahu k marži leasingové společnosti. S takovým zněním novely však Asociace leasingových společností nechce, ba ani nemůže souhlasit. Už teď je jasné, že na téma zrušení odpočtu daně z přidané hodnoty u automobilů budou svedeny obrovské boje mezi státem, podnikateli a leasingovými společnostmi.