Velký třesk začal v roce 2007. První iPhone změnil způsob používání mobilního telefonu, rozvrátil obří firmy a z bezejmenných tvůrců aplikací nadělal miliardáře
Je to právě deset let, co na chodnících před Apple Stores stepovaly davy Američanů, aby si mohly koupit vytoužený mobilní přístroj iPhone. Do front si braly židle, deštníky a spacáky, firma rozdávala zájemcům o iPhone lahve s vodou. Místa ve frontách se prodávala za stovky dolarů.
Na celém světě právě odstartovala mánie zn. iPhone, která neskončila ani dekádu po uvedení na trh. Za tu dobu prodal Apple přes 1,2 miliardy přístrojů, když jen za letošní druhé čtvrtletí jich bylo téměř 50,8 milionu. Klíčový produkt firmy nyní představuje přes šedesát procent tržeb celého Applu.
O šest měsíců dříve vyvolal velká očekávání kupců šéf Applu Steve Jobs. „Dnes budeme společně vytvářet historii“ odstartoval představení iPhonu, který v jednom spojoval „tři revoluční přístroje“. Podle Jobse šlo o iPod, vyšší inkarnaci mobilu a průlomové internetové komunikační zařízení. A především se dal ovládat jen dotykem prstů, což byla revoluce: až do té doby měly mobily jen klávesnici nebo stylus.
Balmerův omyl
A Jobsova slova se skutečně nakonec naplnila, přestože tehdy ještě neexistoval App Store (přišel o rok později), paměť prvních verzí iPhonu byla jen čtyři či osm gigabytů, telefon měl obrazovku s úhlopříčkou 3,5 palce a navíc se dal koupit jen v případě dvouleté smlouvy kupce s americkým operátorem AT&T. Na začátku to přitom na velkou senzaci nevypadalo. „Pět set dolarů, zcela dotovaný starifem. To je ten nejdražší telefon na světě. Nepřiláká firemní zákazníky, protože nemá klávesnici, což zněj nedělá vhodný přístroj pro vyřizování mailů,“ smál se tenkrát šéf Microsoftu Steve Ballmer.
Nehledě na fronty prvních nadšenců nebyly prodeje iPhonu nijak omračující.
„První iPhone nevzbuzoval téměř žádný zájem. Měl jsem ho s měsíčním zpožděním od uvedení apamatuji, jak nad ním kolegové ajiáci ohrnovali nos, že to nepůjde bez stylusu ovládat,“ vzpomíná marketingový ředitel Datartu Jan Samko.
Po dvou měsících od zahájení prodejů proto Apple přistoupil k nevídanému kroku a snížil cenu přístroje s kapacitou osmi gigabytů z 599 na 399 dolarů, což řadu zákazníků nadzdvihlo ze židle. Zároveň přestal prodávat model s pamětí čtyři gigabyty. Jobs se pak prvním kupcům omluvil za příliš rychlé a razantní zlevnění.
Pád Nokie a noví miliardáři
Nakonec se v souboji gigantů Apple a Microsoft smál Steve Jobs. A vítězství Applu bylo velkolepé. Nový chytrý mobil ajeho následovníci totiž nevídaně změnily celá odvětví, chování spotřebitelů i firem.
Především Apple převrátil naruby veškerý mobilní byznys. Finská Nokia, která tenkrát byla světovou mobilní jedničkou, zaspala příchod chytrých telefonů a svou divizi mobilních telefonů musela nakonec prodat Microsoftu. S vlastní výrobou smartphonů skončila rovněž kanadská firma BlackBerry, jejíž přístroje byly oblíbené mezi manažery.
Apple zároveň svým mobilem určil celý vývoj odvětví. „Nesmírně důležitý byl iPhone tím, že povzbudil masové využití chytrých telefonů a prokázal, že spotřebitelé chtějí využívat internet v mobilu,“ říká John Gole, komunikační expert společnosti IDC CEMA. Změna „pravidel hry“ byla ohromující.
V minulém roce vlastnily chytrý telefon více než dvě miliardy lidí. Jen v Česku se počet uživatelů smartphonů za pět let ztrojnásobil a loni už je dle dat Googlu mělo 58 procent populace. Před 20 lety by se o podobném vývoji nikdo nedočetl nejen ve vědeckých studiích a analytických materiálech, ale dokonce ani ve sci-firománech. V dobách, kdy se šlo připojit (s notnou dávkou trpělivosti) k internetu jen přes pevnou linku, bylo stejně nepředstavitelné, že by se někdy mohlo k celosvětové počítačové síti uskutečnit více připojení přes mobily než přes počítače. Jenže právě to se stalo: dnes se přes mobily uskuteční tři ze čtyř připojení k internetu.
Jednoduše řečeno iPhone, jeho konkurenti a nástup aplikací převrátili vzhůru nohama odvětví telekomunikací, médií, zábavy, počítačů, financí nebo třeba cestování. „Do uvedení iPhonu na trh byl obvyklý způsob použití telefonu jeho přitisknutí k uchu a vyřízení hovoru,“ uvádí technologický expert poradenské firmy Deloitte ČR Jiří Sauer. „Nynídržíme telefon drtivou většinu času před sebou a s očima upřenýma na displej vyřizujeme pracovní záležitosti, platíme účty, čteme noviny, prohlížíme fotografie, pouštíme videa, hrajeme hry,“ dodává.
Soumrak nad mapami
Zatímco Nokia a BlackBerry patří ve světě po iPhonu mezi poražené, objevila se řada nových miliardářů. Bez chytrých mobilů by totiž nebyly aplikace jako WhatsApp, Uber, Instagram nebo Snapchat, na nichž jejich tvůrci závratně zbohatli. Zakladatelé WhatsAppu Jan Koum a Brian Acton prodali Facebooku své podíly za 6,8 miliardy a 3,5 miliardy dolarů. Miliardář se stal rovněž ze zakladatele Uberu Travise Kalanicka a stejně je na tom Kevin Systrom, který se podílel na vzniku Instagramu (také ten skončil v Zuckerbergově říši Facebook). Jen v minulém roce pak developeři aplikací prodávaných v App Storu vydělali přes dvacet miliard dolarů (více než 458 miliard korun).
Kromě velkých hráčů se vlna chytrých telefonů dotkla také menších podnikatelů. A často bolestivě. Letos v březnu zavřel svůj obchod The Map Store s mapami, průvodci a atlasy světa Jan Swain z amerického Milwaukee. Obchod, který založil jeho otec, provozoval celých 53 let. Jenže lidé dnes hledí spíš do mobilů. „Už není potřeba těchto kusů papíru, které lidé byli zvyklí využívat. Jediný, kdo je kupuje, jsou lidé nad čtyřicet let,“uvedl pro CNNMoney Swain.
Nástup iPhonu ajeho následovníků ovlivnil rovněž výrobce fotoaparátů. Minulý rok se podle údajů Camera & Imaging Products Association prodalo na celém světě 24,2 milionu fotoaparátů, což představuje obrovský propad oproti 100,4 milionu přístrojů v roce 2007. Zrcadlovky se drží, ovšem kompaktní přístroje odnesly nástup chytrých telefonů i s úroky.
Pokles kvality
Tento trend je patrný rovněž v České republice.
„Přestali se prodávat levné kompaktní aparáty od 1500 do sedmi osmi tisíc korun,“ říká Milan Škoda, zakladatel Centra FotoŠkoda. Naopak ale podle něj roste zájem o kvalitnější a rovněž dražší foťáky. „Prodáváme úplně jiný sortiment.
Průměrná cena fotoaparátu, který nabízíme, je nyní přes deset tisíc korun.
Podstatně se zvýšila.“
Prodeje kompaktních fotoaparátů se loni podle Škody meziročně propadly o čtvrtinu. Počet všech prodaných fotoaparátů se pak snížil o zhruba šestnáct procent, ale jejich hodnota klesla jen o čtyři procenta. „Tento trend je patrný už několik let,“ poznamenává.
Nástup chytrých telefonů se nepříznivě podepsal rovněž na zájmu o diktafony, kapesní hry nebo MP3 přehrávače. Ne všechny změny spojené s nástupem smartphonů jsou však nepříznivé. „Pozitivní na tom je, že to obrovsky rozšířilo základnu lidí, kteří fotografují. Tolik lidí co teď nikdy nefotilo,“ upozorňuje Škodův syn Martin.
Na druhé straně technická kvalita fotografií se oproti snímkům pořízeným fotoaparáty snížila. A stejné je to s hudbou.
Hlavní technologická inovace sice učinila z poslouchání písniček mimořádně pohodlnou záležitost, ovšem kvalitu zvuku spíš zhoršila.
V moři informací
A co jsou základní plusy a minusy přístroje, který před deseti lety zahájil komunikační revoluci? „Hlavní výhodou je neustálý růst produktivity, nevýhodou pak přílišná závislost na smartphonech a přehlcení informacemi znich,“ uvádí Roberta Cozzaová, analytička výzkumné firmy Gartner.
Záplava informací navíc spotřebitelům nic nepřinese. „Najít ta správná data, která lidem zlepší úroveň života, bude velký problém,“ upozorňuje Ondřej Holek z konzultační firmy KPMG.
Kromě nemožnosti zpracovat obrovské množství dat se lidé rovněž stávají na mobilech závislými. Kontrolují je všude možně: na koncertech, v divadlech nebo třeba při sledování sportovního zápasu. Například v USA majitel smartphonu koukne na přístroj 47krát za den.
Americké řidiče pak informační tabule upozorňují, že nemají číst esemesky během řízení. Také v České republice zavinilo využívání chytrých mobilů při jízdě řadu nehod. Nedávno se dvě mladé dívky natáčely při rychlé jízdě automobilem, která skončila smrtí jedné z nich.
Celou nehodu vysílaly mobilem živě na Facebooku.
Z některých změn, jež iPhone přinesl, nejsou nadšení ani lidé, kteří stáli ujeho zrodu. Uvědomuje si to i Andy Grignon, člen týmu, který telefon měnící zavedená pravidla kdysi vynalezl: „Rodina se mačká kolem stolu a všichni drží nějaké mobilní zařízení. Jejich obličeje září a navzájem se ignorují. Nemyslím si, že jsme chtěli vytvořit zrovna toto.“#
O autorovi| Vladan Gallistl, gallistl@mf.cz