Menu Zavřít

Změna stavu

25. 3. 2005
Autor: Euro.cz

Test

Člověk si musí umět přiznat chybu. Můj odpor k používání sportovně užitkových automobilů ve městě byl nahlodán jednoho březnového dne. Kilometr od cedule ohraničující konec Prahy se s navátými dvaceti centimetry sněhu na silnici horko těžko potýkali řidiči ostatních vozů, zatímco Kia Sportage nonšalantně proplula kolem nich. Pohon všech kol a velké pneumatiky mají něco do sebe.
Druhá generace Sportage není smělým off-roadem jako ta první. Jihokorejské automobilce se přesto podařilo zachovat přiměřenou průchodnost terénem a zároveň dodat vozu na asfaltu takové jízdní vlastnosti, aby se v něm člověk necítil jako na rozbouřeném moři. Automatický systém pohonu všech kol při běžné jízdě dodává veškerou sílu přední nápravě, při ztrátě přilnavosti se ale zapojí i zadní a kroutící moment se mezi nimi podle potřeby přelévá. A to potěší, zvláště když je spolu s kontrolou trakce a ABS v základní ceně.
Při cestování na silnici je možné si stěžovat na hlučnější pneumatiky či nepříliš přesné řazení, nikoli však na jízdní vlastnosti. Kia poskytuje slušnou míru komfortu v odpružení, zatáčky vůz zvládá bez výraznějšího naklánění a odhodlaně drží stopu. Nebýt vyššího posezu cítil by se za volantem řidič jako v kombi.
Důvody by pro to našel i zbytek posádky. V kabině mají všichni dost místa a sedačky pokryté síťovinou jsou pohodlné, přičemž vzadu se dá rovněž nastavit sklon jejich opěradla (děleného 60:40). Zatímco zavazadlový prostor základním objemem kolem 330 litrů neomráčí, některé jeho prvky získají sympatie. Pod podlážkou se najde místo na pár dalších věcí a sklo pátých dveří lze vyklápět samostatně.
I když automobilka Kia výrazně pokročila ve zpracování interiéru či jízdních vlastnostech, u motorů to stále není ono. Benzinový dvoulitr o výkonu 141 koní sice dokáže Sportage dostat na stovku za 11,3 vteřiny, jeho projev ale tak přesvědčivý není. Přes příznivou počáteční reakci na sešlápnutí plynu netáhne rovnoměrně a při předjíždění je třeba výrazně podřazovat. Se spotřebou kolem jedenácti litrů navíc během testování ani nespořil.
Časy se mění. Nejenže jsou sportovně užitkové vozy čím dál přijatelnější pro běžné ježdění, ale i korejské značky začínají bodovat jinde než v oblasti ceny. Sportage potvrzuje obojí.

KIA Sportage 2,0 CVVT LX
Motor zážehový čtyřválec
Objem 1975 cm3
Max. výkon 104 kW
Převodovka 5stupňová, manuální
Nejvyšší rychlost 176 km/h
Průměrná spotřeba 8,2 litru na 100 km
Základní cena 599 000 Kč

Klady
+ jízdní vlastnosti
+ pohon všech kol
+ cena

WT100

Zápory
- nepřesné řazení
- vyšší spotřeba
- podprůměrný zavazadlový prostor

  • Našli jste v článku chybu?