Menu Zavřít

Změna v poskytovatele IT služeb se nám podařila

29. 6. 2020
Autor: Euro.cz

Zákazníkem pro nás už dávno není jen ten, kdo tiskne a kopíruje, říká Petr Mikulec, obchodní ředitel oblasti Konica Minolta Business Solutions Czech

Podle obchodního ředitele oblasti Konica Minolta Business Solutions Czech Petra Mikulce, by před deseti lety nikoho ani nenapadlo koupit pračku bez možnosti se jí dotknout. Stejně tak by nikdo nečekal, že bude Konica Minolta dodávat něco jiného než tiskárny. A přece je obojí realitou.

* Jak dlouho trvala změna obchodního zaměření?

Výrazně jsme o ní začali hovořit zhruba před deseti lety a dnes už můžeme prohlásit, že jsme mimo jiné i plnohodnotným poskytovatele IT služeb. Portfolio ale stále rozšiřujeme, a to jak IT služeb, tak softwarových nástrojů i dalších inovací. Navíc svět tiskáren neopouštíme, pouze vedle něj vytváříme další, kterému věříme, že se mu časem vyrovná a následně jej i přeroste. A právě tohoto růstu jsme nyní svědky. Trh si už začíná zvykat, že můžeme nabídnout i služby tzv. systémového integrátora. Zákazníci u nás stále poptávají tisková řešení, ale současně s tím se zajímají i o další systémy a inovace. To je dnešní praxe, která byla ještě před pár lety jen naším přáním.

* Jaký je tedy nyní váš typický zákazník?

Dříve to byla firma, která potřebuje ke komunikaci papírový dokument. To platí i dnes, ale posun nastal v tom, že dnes je papír již jen jednou z částí komunikace mezi společnostmi a lidmi všeobecně. Daleko častěji se dokument skenuje a dále je zpracováván v elektronické podobě; tiskne se stále ve stejném množství, ale i od prosté služby tisku se čeká víc. V některých oborech je běžným požadavkem různá cena za vytištěnou stánku dle pokrytí plochy a podobně. Kromě toho se však s tím, jak nám roste portfolio dalších služeb, čím dál častěji setkáváme i s novou situací.

* V čem spočívá tato nová situace? Pokud k vám přijde nový zákazník, co mu můžete nabídnout?

Firmě, které jsme dříve zajišťovali pouze tiskové služby, můžeme teď nabídnout také digitalizaci dokumentů, vytěžování dat, archivaci, správu procesů, přístup k datům a aplikacím v cloudu, ale také potisk obalů nebo přímo produktů během výrobního procesu. A před dvěma lety jsme přidali například i kamerové systémy. Dobrým zákazníkem tak pro nás už není jen ten, kdo hodně tiskne, ale i firma s malými objemy tisku, která se ukázala jako významný zákazník v oblasti softwarových služeb.

* O jaké IT služby mají zákazníci největší zájem?

Nejdále jsme v oblasti digitalizace dokumentů a služeb spojených s řízením firemních procesů. Má-li firma již optimalizovaný tiskový park a moderní multifunkční zařízení s kvalitními skenery, jde o další přirozený krok, který pomůže zefektivnit její fungování a dosáhnout dalších úspor. Společně s kvalitním hardwarem a dalšími aplikacemi nabízíme tyto služby v rámci konceptu takzvané inteligentní kanceláře.

* Není digitalizace dokumentů již běžnou praxí?

Potenciál digitalizace zdaleka nekončí naskenováním dokumentu a jeho odesláním e-mailem v pdf. Jde o využití celého virtuálního administrativního světa. Naše řešení dokážou automaticky vyčíst důležitá data z jednotlivých dokumentů a předat je do příslušných systémů, řídit tok dokumentů uvnitř firmy tak, aby byl každý včas na správném místě, a zefektivnit schvalovací, účetní nebo výrobní procesy, zabezpečit archivaci a podobně. Možnosti jsou tak rozsáhlé, že i dnes mají stále zhruba dvě třetiny firem v oblasti digitalizace významné rezervy.

* To je opravdu velký podíl firem. Čím si to vysvětlujete?

Důvodem je rychlost vývoje nových technologií a velikost dnešního digitálního světa. Zatímco ještě do poloviny 20. století trvala jakákoli změna například výrobního postupu mnohdy celou generaci, v dnešní době se může zavedený proces zcela proměnit za pouhých deset let. Dokumenty a v nich obsažené informace ať už fyzicky, nebo v digitální podobě dnes procházejí prakticky každým koutem firmy. Z těchto důvodu vyplývá, že zefektivňovat procesy je třeba stále častěji a v oblasti digitalizace to mnohdy představuje rozsáhlé změny v celé organizaci. V praxi se setkáváme se zákazníky, kteří se do digitalizace svědomitě pustili už zhruba před deseti lety, provedli změny a zvykli si i na nové systémy. Hned vzápětí se ale objevily nové technologie, aktuálně například využívání úložišť v cloudu s přístupem „odkudkoli“, potřeba online komunikace v celých týmech a záznamy o této komunikaci, a oni zjišťují, že jejich využití si vyžádá další změny.

* Jsou firmy připraveny opakovaně své procesy aktualizovat?

Určitě jsou, protože jim to vždy přinese výhody v podobě zrychlení, zvýšení bezpečnosti nebo snížení nákladů. Zákazník už ale nechce tyto možnosti sledovat, posuzovat nebo vymýšlet. Už toho ani není schopen, a tak hledá profesionálního partnera, který tuto práci odvede za něj, aby se mohl věnovat svému byznysu. Od takového partnera pak očekává, že mu dodá sofistikované efektivní řešení, ideálně na klíč a ideálně formou služby. Také proto jsme v posledních letech stále rozšiřovali portfolio našich služeb, abychom mohli z pozice systémového integrátora nabídnout svým zákazníkům také tento servis.

* V minulosti byla pro mnoho firem hlavním kritériem nízká cena. Jak je to nyní? Jsou již firmy ochotné si za kvalitní služby připlatit?

I v tomto ohledu se trh skutečně změnil. Zatímco dříve byla nízká cena naprosto zásadní a firmy k „základu“ jen neochotně přidávaly další služby, dnes bývá postup takový, že si zákazník nejprve vybere služby, na kterých trvá, zjistí jejich cenu a pak případně hledá jejich levnějšího dodavatele. Firmy už také vědí, že původní nízká cenová nabídka může být jen polovičatým řešením s potřebou dalších a dalších „přílepků“.

* Které služby jsou pro firmy zásadní?

Tím se vracíme zpět k významu digitalizace pro dnešní byznys. Zákazníci totiž nejčastěji řeší bezpečnost dat. A to jak důkladné zálohování, tak i servis, který dostanou v případě, že problém skutečně nastane. V těchto oblastech jsou také ochotny si připlatit například za garanci servisního zásahu do čtyř hodin kdekoli v ČR.

* Digitalizace nicméně není jedinou oblastí, které se v posledních letech intenzivně věnujete. Na jaké další služby či inovace se ještě zaměřujete?

Obecně stále rozšiřujeme služby související s inteligentní kanceláří. Naši kolegové v brněnském inovačním centru ale pracují i na mnoha dalších technologiích zejména s využitím prvků umělé inteligence. Tu využíváme jak v rozvoji našich dokumentových řešení, tak například i v kamerových systémech MOBOTIX.

* Kamery jsou už opravdu dost vzdálené tiskovým či dokumentovým službám. Jak došlo k jejich zařazení do vašeho portfolia?

Při vývoji inovací se neomezujeme pouze na práci s dokumenty a MOBOTIX je toho ukázkovým příkladem. Naším cílem je vždy usnadnit zákazníkovi jeho fungování a podle toho jsou také vybírány technologie, na kterých pracujeme. V případě sledovacích systémů toho můžeme dosáhnout již dnes hned několika způsoby. Kamery mohou například pomáhat se zabezpečením jak z pohledu ochrany firmy, tak zaměstnanců. Dokážou předejít závadám zařízení, pracovním úrazům, pomohou optimalizovat výrobu nebo zefektivnit logistiku. Stále přitom rozvíjíme i jejich další využití.

* Můžete pro představu některé řešení konkrétně popsat?

Konkrétně je naše řešení například nainstalováno u distributora zboží, jenž k přepravě využívá plastové boxy, a my pomocí kamer automaticky kontrolujeme, zda nejsou poškozené. Kamery v tomto případě nahradí lidské oko, rozpoznají poškozenou krabici, dají impulz automatickému zařízení a to ji odstraní z linky. Předcházíme tak znehodnocení zásilky i finanční ztrátě. Než se na nás zákazník obrátil, muselo tuto činnost provádět několik zaměstnanců, což bylo pomalejší, finančně náročnější a méně spolehlivé.

Dvě třetiny firem mají dnes v oblasti digitalizace stále významné rezervy. Zákazníci jsou ochotni připlatit si za zabezpečení dat a rychlý servis.

WT100

O autorovi| Vlastimil Poliačik, poliacik@mf.cz

  • Našli jste v článku chybu?