Ačkoliv byly přípravy a spuštění nového mýta jednou z hlavních dopravních události tohoto roku, důsledky bude mít i v roce 2020. Od 1. ledna se rozšíří na dalších 860 kilometrů silnic první třídy. „Tím by se mohla část nákladní přepravy dostat zpět na dálnice, kam patří,“ uvedl ekonom BH Securities Štěpán Křeček. Upozornil ale, že lze očekávat i zvýšení nákladů na přepravu zboží, což může vést ke zvýšení cen dopravců. V souvislosti s rozšířením mýta bude stát jednat o opatřeních, která zamezí objíždění zpoplatněných úseků, čehož se obávají kraje a obce.
Rok 2020 bude posledním, kdy řidiči budou lepit na přední skla svých aut papírové dálniční kupony. Od roku 2021 je nahradí elektronické známky. Příští rok tak bude klíčový pro přípravu nového systému. Ministerstvo dopravy kvůli tomu připravuje několik soutěží, deklarovalo, že systém bude připraven včas.
Ekonom společnosti Czech Fund Lukáš Kovanda v této souvislosti připomněl, že první změny nastanou už v příštím roce. Od dálničního poplatku budou osvobozeni majitelé aut s alternativním pohonem, ať už elektrickým či vodíkovým. Stát tak chce podporovat ekologická auta, podle Kovandy se však zájem o něm příliš nezvýší, protože jsou výrazně dražší. V příštím roce by se však podle něj měl zvyšovat počet nabíjecích stanic.
Arrivederci. Italské stavební firmy opouštějí české dálnice
Předseda Dopravní sekce Hospodářské komory Emanuel Šíp v příštím roce očekává pokrok v otevírání železničního trhu a dořešení systému jednotné jízdenky. Podle něj tento krok posune fungování železniční dopravy. Ministerstvo dopravy oznámilo, že systém jednotné jízdenky začne v příštím roce.
Mezi další důležité události lze podle oslovených zařadit pokračování oprav D1 a stavba nových dálničních úseků, kterých by se mělo být kolem 21 kilometrů.
K nejvýznamnějším události uplynulého roku v dopravě patří personální změny. Ministrem dopravy se místo Dana Ťoka (za ANO) stal dřívější náměstek Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových Vladimír Kremlík (za ANO). Ten pak dvakrát vyměnil šéfa Ředitelství silnic a dálnic, kterým je nyní Radek Mátl. Nového šéfa mají také České dráhy, které místo Miroslava Kupce vede bývalý politický náměstek Ministerstva pro místní rozvoj Václav Nebeský.
Miroslav Diro z Hospodářské komory připomněl také spuštění nového mýta, které ještě předtím provázely dlouhé spory kvůli námitkám předchozího správce mýta firmy Kapsch, a také rozhodnutí o rozšíření pražského letiště, konkrétně druhého terminálu. Investice do letiště označil za důležité pro udržení konkurenceschopnosti letiště.
Dále čtěte:
Komentář: Ještě nedávno stát sliboval, že mýtné brány nebudou měřit rychlost. Teď změnil názor
Stát neumí regulovat. Možná ani nechce
Elektronické dálniční známky zvýší výnosy o 220 milionů korun, vyplývá z návrhu zákona
Stát by převzetím mýta ušetřil za deset let dvě miliardy, tvrdí Kapsch
CzechToll posílí registrace do mýta, očekávané kolony by se měly výrazně zkrátit