Menu Zavřít

Zmrtvýchvstání

19. 10. 2011
Autor: Euro.cz

Golf s plátěnou střechou se vrací na scénu a ukazuje ostatním, jak se mají kabriolety dělat

Zbrusu nový Volkswagen Golf Cabriolet nemá efektní karbonovo-skleněno-horčíkovou střechu, nedisponuje exotickými technickými řešeními a nevypadá jako exhibice svobodomyslného designéra krmeného lysohlávkami. Člověk by proto mohl snadno podlehnout dojmu, že není moc zajímavým autem. To by ovšem byla chyba, protože ze všech dnes existujících kabrioletů ve srovnatelné cenové hladině je tenhle zdaleka nejlepší.

Nic nového pod sluncem

Golf se stahovací střechou má v nabídce Volkswagenu dlouhou tradici. Od roku 1979 do roku 2002 našel po světě na sedm set tisíc zákazníků. Na tak okrajový model jde o skutečně úctyhodný výkon tím spíše, že tempo vývoje se v případě kabrioletu posouvalo vpřed vlažnějším krokem než u výchozího hatchbacku. Model Golf Cabriolet Last Edition, který v roce 2002 dočasně uzavřel historii golfů s plátěnými střechami, totiž používal techniku nikoli tehdejší čtvrté generace golfu, ale předchozí třetí. Ta se ale jako hatchback přestala vyrábět už před koncem devadesátých let. A jeho předchůdce byl ještě větší rekordman: vyráběl se jen s průběžnými technickými změnami celých čtrnáct let, a vlastně tak přeskočil celou druhou generaci „normálního“ golfu (1983–1992). Letošní návrat kabrioletu mnohé překvapil. Vždyť Volkswagen má v nabídce model Eos s kovovou skládací střechou, který je obchodně velmi úspěšný a až dosud byl obecně považován za náhradu klasického kabria. Inu, člověk míní a Ferdinand Piëch (předseda dozorčí rady VW a tušená hybná síla všech důležitých rozhodnutí, jež se v koncernu dějí) mění. Nový Golf Cabriolet samozřejmě stojí na téže všestranné platformě jako Eos a řada dalších modelů skupiny VW. Jen samotný Volkswagen okolo ní vyvinul hatchback Golf, kombi Golf Variant, rodinný Golf Plus, volnočasový Tiguan, velkoprostorový Touran a také poněkud jednodušší, v Mexiku vyráběný sedan Jetta. To pochopitelně znamená, že nabídka přeplňovaných benzinových motorů TSI a dieselových TDI, sedmistupňová dvouspojková převodovka DSG, ergonomicky bezchybná palubní deska s bíle podsvícenými přístroji, a dokonce i tradiční vyjímatelný otvírák lahví, maskovaný coby přepážka v držáku nápojů mezi sedadly, nejsou pro klientelu Volkswagenu horkými novinkami. To jediné, co je zde opravdu nové, je kus látky nad vaší hlavou.

Plátno versus kov

Většina zájemců o kabriolety instinktivně považuje auta s kovovými, skleněnými či laminátovými střešními panely za bezpečnější a pro každodenní provoz vhodnější. Moderní plátěná střecha ovšem izoluje hluk i teplo stejně dobře, myčka ani sníh jí nevadí a bezpečnější není o nic méně. Skládací střecha z jakéhokoli materiálu totiž není strukturální prvek karoserie, a cestující tak stejně při převrácení chrání vystřelovací oblouky, které dnes najdete ve všech kabrioletech bez ohledu na to, z jakého materiálu je vyrobena jejich střecha. Jen před vandalem s nožíkem v ruce má kov nad plátnem navrch… Oproti této spíše teoretické hrozbě nabízí plátěná střecha několik praktických a v každodenním provozu velmi citelných výhod. Protože je lehčí a skladnější, neškodí tolik siluetě vozu ani jeho hmotnosti. A také ji lze velice rychle složit. Aby zmizela za zadními sedadly, stačí v případě golfu podržet hodnotně provedenou páčku méně než deset sekund – který neplátěný konkurent se tím může pochlubit? Se střechou lze navíc manipulovat i během jízdy, v rychlosti do 30 km/h.
V otevřeném stavu je Golf Cabriolet vhodný spíše pro horké letní večery než chladná podzimní rána, kdy topení nestíhá uchránit posádku před dotírajícím chladem. Nepříjemných turbulencí okolo loktů se ale bát nemusíte, proudění vzduchu byla zjevně věnována značná péče. A když střechu zavřete, získáte klidné, útulné, tiché místo k životu – ve skutečnosti tišší než v mnoha obyčejných autech s plechovou střechou. Až na plátěnou střechu je totiž Cabriolet jako normální golf. A to můžeme stěží považovat za nevýhodu, když hovoříme o nejpropracovanějším modelu nižší střední třídy na dnešním trhu. Komfort odpružení a tuhost karoserie jsou na kabriolet příkladné, jistota podvozku v zatáčkách i na špatném povrchu pozoruhodná a preciznost řízení přinejmenším uspokojivá. Žádný srovnatelný kabriolet, na který si zrovna dokážeme vzpomenout, se v kultuře jízdního projevu nemůže s golfem měřit.
Pokud si z nabídky motorizací vyberete (nákladnou) kombinaci motoru 1,4 TSI 118 kW a samočinné převodovky DSG, zastíní Golf své soupeře i vyspělostí hnacího ústrojí. Pravda, motor je zajímavý spíše technicky než svým projevem – neobvyklé spojení kompresoru a turbodmychadla dokáže vykouzlit záviděníhodně plochou křivku točivého momentu, nikoli však jiskrný charakter. To je ostatně jediná věc, již byste mohli otevřenému Golfu zazlívat: že samotná řidičská interakce s ním nepřináší žádné zvláštní potěšení. Paradoxně právě u kabrioletu je to ale mnohem menší problém, než by se mohlo zdát. Kde nedodá zážitek motor nebo řízení, postará se o něj bezprostřední kontakt s krajinou.

Ale co cena?

Na tomto místě bychom snad měli kompenzovat pohříchu pozitivní tón dnešní recenze důrazným povzdechnutím nad cenou, ale ani v tomto směru nám zpropadený Volkswagen nenechává prostor k vyváženému zpravodajství. Za sofistikované hnací ústrojí testovaného modelu si nechá přiměřeně zaplatit, ale základní Golf Cabrio 1.2 TSI je s cenou 499 900 Kč stejně dostupný jako otřesný Peugeot 308 CC a levnější než odbytý Renault Mégane Coupé Cabriolet, o produktech prémiových značek raději nemluvě. Zkrátka a dobře, pokud právě sháníte čtyřsedadlové kabrio do osmi set tisíc, není o čem diskutovat.

bitcoin_skoleni

Plusy kultura jízdního projevu
rychlá a funkční střecha
kombinace TSI + DSG
vstřícná cenová politika

Minusy nevýrazný vzhled… …i emoce za volantem Volkswagen Golf Cabriolet 1.4 TSI DSG Cena 661 700 Kč Motor přeplňovaný čtyřválec 1,4 l, 118 kW, 240 Nm Zrychlení z 0 na 100 km/h 8,4 s Nejvyšší rychlost 216 km/h Spotřeba 6,3 l/100 km

  • Našli jste v článku chybu?