„Odborná veřejnost“ není spokojena s médii, prý zejména těmi veřejnoprávními, prohlásil poslanec Gazík za TOP 09. A tak, kvůli té odborné veřejnosti prý, se bude řešit, co média mají dělat.
Foto: Profimedia.cz
Jasně že média veřejné služby. Ta jsou totiž jediná, která mohou poslanci mocí 118 hlasů donutit uhnout kamkoliv a použít je jako rukojmí (kdo by odolal). A ta záhadná odborná veřejnost také ví, že tato média jsou jediná, která může někdo nutit. Soukromá média lze nutit jen těžko (i když nadšení bylo zpočátku veliké, vzpomínáte? Arbitráže ale udělaly své…) a navíc nemají peníze, ale dluhy. Holt mediální podnikání jsou gigantické fixní náklady, dlouhodobá návratnost a složité strategické plánování.
Záhadou zůstává „odborná veřejnost“. Kdo to je? Ti lidé, kteří skutečně rozumí médiím, z nichž většinu znám, to rozhodně nejsou. Jsou to lobbisté komerčních médií? Jsou to věční petenti Souručenství Pravdy a Lásky? Jsou to neukojení političtí kverulanti? Na rozdíl od té skutečné „odborné veřejnosti“ se permanentně někam cpoucí a tvrdící, že to „právě my, my a nikdo jiný“ rozumí médiím, protože jedině tak si mohou chránit vlastní zájmy? Jsou to čtenáři Spiegelu? Mohl by mi někdo dát seznam těch záhadných Gazdíkových „odborníků na média“?
Sněmovna vyslyšela dlouhodobou poptávku a minulý týden vybírala v předkole do veřejnoprávních rad. V době, kdy píšu tento text, slyšení ještě neproběhlo. A také se čestně přiznávám, že kandiduji také.
Je čas si uvědomit, že média veřejné služby jsou složité strategické podniky, kterým je třeba rozumět. Jsou to veskrze národní podniky (stejně jako Národní divadlo v 19. století), neboť solidární služba veřejnosti je to, co dnes definuje standardy jazyka, kulturu. Takže, „odborná veřejnosti“, jak se jmenuješ? Možná bychom se docela pobavili…