Značku Bosch si většina zákazníků nejčastěji spojí s vrtačkami, domácími spotřebiči nebo tepelnou technikou. Podle vedoucího divize Mobility Solutions -Automotive Aftermarket Lukáše Nekoly však většinu produkce lze nalézt spíš pod kapotou automobilu. „V roce 2017 dosáhl prodej v rámci Bosch Mobility Solutions částky 47,4 miliardy eur, což odpovídá podílu 61 procent na celkovém prodeji skupiny,“ vyčísluje Nekola.
Skupina Bosch pracuje na budoucnosti dopravy v podobě elektromobilů a moderních spalovacích motorů, ale nezanedbává ani servis.
* Co se tedy od vás skrývá pod kapotou automobilů?
Skupina Bosch je dnes jedním z největších dodavatelů automobilového průmyslu. Spojujeme odborné znalosti skupiny v oblastech automatizace, elektrifikace a konektivity. Pro naše zákazníky jsou tak výsledkem integrovaná řešení mobility. Mezi hlavní obchodní oblasti patří vstřikovací technika a vedlejší agregáty pro spalovací motory, rozmanitá řešení pro elektrifikaci pohonu, bezpečnostní systémy pro automobily, asistenční systémy a funkce pro automatizované řízení, technika pro uživatelsky přívětivé informační a zábavní systémy a komunikaci přesahující rámec vozidla, servisní koncepty, jakož i technika a služby pro obchod s motorovými vozidly. Bosch tak přináší důležité inovace v automobilové technice, například elektronické řízení motoru, stabilizační systémy ABS, ESP nebo systém přímého vstřikování nafty common rail.
* Zmiňujete se o emisích a spalovacích motorech, jak vidíte z tohoto pohledu mobilitu zítřka?
Pohonná jednotka automobilu je jednou z nejdiskutovanějších oblastí současného automobilového světa a laické veřejnosti se podbízí mnoho možností. Pravdou je, že nikdo z nás asi dnes nedokáže přesně odhadnout, nebo snad dokonce určit, jaký směr mobilita v této oblasti nakonec nabere. Řada různých měst, zemí i kontinentů přistupuje k danému tématu značně odlišně. Není to pouze otázkou dostupné technologie či ekologie, ale také otázkou zvolené preference. My ve společnosti Bosch rozvíjíme všechny druhy pohonů a nadále věříme spalovacímu motoru. Jsme přesvědčeni, že moderní spalovací motory budou hrát důležitou úlohu i v mobilitě zítřka.
* Je tedy elektromobilita slepá cesta?
Vůbec ne. Já pouze říkám, že my nadále preferujeme dvousměrný přístup.
Rozvíjíme své dovednosti a odborné znalosti jak v oblasti elektromobility, tak spalovacích motorů. Z pozice technologického lídra na trhu pohonných jednotek se aktivně podílíme na dalším vývoji konceptů mobility. To nás zároveň zavazuje a podněcuje ke komplexnímu pohledu na celou problematiku. Ve spolupráci se světovými výrobci vozidel již naše firma dokázala v sériové výrobě realizovat více než třicet projektů. Tématem elektromobility se u nás zabývá kolem 1800 odborníků a ročně se investují stovky milionů eur. Paralelně se však také pracuje na dalším vývoji technologií spalovacích motorů. Dle našich odhadů v roce 2025 bude k 20 milionům hybridních a elektrických vozidel navíc na světě jezdit nadále kolem 85 milionů nových vozidel s benzinovým, naftovým či alternativním palivem.
* Lze tedy říci, že spalovací motor vozidla jen tak neopustí?
Tak to bude asi především záležet na osobním rozhodnutí řidičů. Mohu však potvrdit, že připravované nové technologie spalovacích motorů jim zajistí ještě zajímavou budoucnost. Máme zde novou dieselovou technologii, která umožňuje dosahovat násobně nižších hodnot NOx, než stanoví limit připravovaný od roku 2020. Je zde možnost využití syntetických paliv, díky nimž je možné benzinové a dieselové motory přeměnit na takzvaně uhlíkově neutrální.
* Kde by mohla syntetická paliva najít největší uplatnění?
Pokud bychom například tento druh použili pouze u automobilů jako plánovaný doplněk k elektrifikaci, tak lze do roku 2050 ušetřit až 2,8 gigatuny CO2, což odpovídá trojnásobku emisí oxidu uhličitého v Německu za rok 2017.
Zejména však letadla, lodě a nákladní vozy budou ke svému pohonu nadále používat především palivo. Málo se přitom hovoří o tom, že podíl automobilové dopravy není z pohledu produkce emisí oblastí vůbec dominantní. Některé studie udávají podíl zhruba 20 procent, většinu si tak nadále připisují jiné druhy přepravy, především letecká a lodní.
V případě možné redukce emisí se tedy musíme dívat i tímto směrem.
* Opusťme téma pohonů a pojďme se podívat na jinou oblast. Co když mě vůz nezávisle na tom, jaký motor používá, zklame? Máte pro mě také řešení?
Samozřejmě. Naše společnost využívá své technické know-how nejen v oblasti výroby a vývoje, ale i v oblasti autoopravárenství. Provozujeme celosvětově největší síť nezávislých autoservisů Bosch Car Service s více než 17 tisíci autoservisy po celém světě. Bosch zde úročí své dlouholeté znalosti a zkušenosti z oblasti vývoje automobilové technologie.
Úspěšnost tohoto záměru dokládá i to, že v roce 2021 tento servisní koncept bude slavit sté výročí. Za necelé dva roky se tak budeme moci připojit k právě proběhlým oslavám 100. narozenin naší republiky.
* Sto let už opravdu něco znamená, gratulujeme! Co to však znamená pro mě jako řidiče? S čím se na vaše servisní partnery mohu obrátit?
V podstatě s čímkoliv a jakýmkoliv vozem. Zní to možná nadneseně, ale je tomu opravdu tak. Naši servisní partneři poskytují své služby pro většinu značek a modelů, to vše v souladu s takzvanou blokovou výjimkou, tedy legislativní úpravou Evropské komise číslo 461-2010.
Každý náš zákazník může počítat s příkladnou péčí o vůz v souladu s předpisy výrobce vozidla, aniž by byly ohroženy jeho záruční podmínky. To vše v prvotřídní kvalitě a s dobrým poměrem k ceně.
* Neodpověděl jste mi na otázku.
Co vše tedy mohu od servisu Bosch Car Service požadovat?
Opravdu takřka cokoliv, co se problematiky vašeho vozu týče. V rámci našeho servisního konceptu spolu s jednotlivými majiteli servisů je naší snahou nabídnout motoristovi komplexní zázemí péče o vůz, a to včetně nadstandardních služeb. Samozřejmostí je zajištění celkové péče o váš vůz. Tím je myšlena běžná servisní prohlídka, opravy středního i většího rozsahu, včetně sezonních prací, jako je například přezutí pneumatik či příprava vašeho vozu na zimu. Většina našich partnerů pomůže i se sjednáním pojištěním, zajistí STK nebo zajistí pomoc v nouzi na cestě. Pro všechny zákazníky servisní sítě Bosch Car Service je totiž ve spolupráci s ÚAMK nabízena nepřetržitá asistenční služba Bosch Mobility Assistance.
Samozřejmě zde existuje i možnost poskytnutí náhradního vozidla.
* Pokud tomu rozumím, mluvíte zde o různých subjektech. Jak v tomto rámci zajišťujete jednotnou kvalitu nabízených služeb?
Důležitým faktorem jsou v této oblasti především lidské zdroje. Naše společnost nabízí a zajišťuje kontinuální systém vzdělávání pro mechaniky i majitele servisu. Naše školicí středisko je považováno za jedno z nejlepších školicích center pro danou oblast v České republice. Kvalita nabízených služeb je pro nás klíčová! Tím zde nemyslím pouze nás, Bosch, ale samozřejmě i majitele jednotlivých servisů. Pouze za předpokladu, že náš záměr je společný, lze dosáhnout úspěchu. Naše společnost pro tento účel nabízí hned několik nástrojů, které poskytují majiteli servisu zpětnou vazbu a případně identifikují a definují prostor pro další zlepšení.
Provádíme pravidelné audity kvality, nebo takzvané fantomové testy.
* Co to znamená?
Jde o skrytý servisní test. Naši partneři používají jednotný software a velká pozornost se samozřejmě věnuje oblasti dalšího vzdělávání a školení. Jsem hrdý na to, jak vysokého standardu služeb se nám podařilo společně dosáhnout, a těší mě pozitivní zpětná vazba, která se nám dostává od řidičů, stejně tak jako správců velkých fleetových vozových parků a leasingových společností. Budu moc rád, pokud tuto pozitivní zkušenost udělá ještě více zákazníků, navštíví některého z našich partnerů Bosch Car Service a přesvědčí se o mých slovech sami.
* Zmiňujete zpětnou vazbu od fleetových zkázníků. Znamená to, že jim také nabízíte své služby?
Ano. Veškeré služby, které jsem dosud zmínil, poskytujeme a nabízíme také této skupině zákazníků. V rámci naší služby Bosch fleet partner jsme připraveni zajistit našim zákazníkům vysokou kvalitu servisních prací, technickou kompetenci a doplňující nabídku služeb. Tuto nabídku pak zákazníci mohou využít nejen v místě podnikání, ale i na cestách. Naše servisní síť Bosch Car Service totiž nabízí husté pokrytí nejen v rámci České republiky, ale i kdekoliv v Evropě a ve světě. Díky tomu umíme opravu zajistit nejen v Plzni, Praze či Olomouci, ale i Berlíně, Madridu či Kodani. Naší snahou je opravdu zajištění toho, aby řidiči na svých cestách zůstali vždy mobilními, a to nezávisle na tom, jaký vůz používají, zda jsou fyzická či právnická osoba nebo se právě nacházejí v Česku či na dovolené například v Itálii.
* To zní skoro jako nabídka značkového servisu?
Ano, vždyť my jsme provozovatel značkové servisní sítě, sítě společnosti Bosch, Bosch Car Service. •
O autorovi| Václav Herz, herz@mf.cz