Přinese konec listopadu pomyslné žně, nebo nikoliv? To je otázka, kterou se aktuálně zabývá snad každý maloobchodník v zemi. A je jedno, zda jde o prodejce tradičního, nebo internetového. Oblíbená slevová akce Black Friday se postupem času rozšířila napříč celým segmentem.
Letošní 26. listopad, na který zmíněná marketingová událost připadá, vyhlíží obchodníci s elektronikou či hračkami se stejnou nadějí jako prodejci oblečení nebo kosmetiky. A podle průzkumu společnosti Shoptet, jež se dlouhodobě zaměřuje na poskytování komplexního řešení pro správu e-shopů, k tomu mají velmi dobrý důvod. Blížící se slevová akce by jim totiž měla zajistit rekordní výdělky – snad i proto, že na řadě míst potrvá rovněž v průběhu dalších dvou dní.
„Během Black Friday víkendu očekáváme, že se tržby e-shopů budou pohybovat kolem čtyř miliard korun,“ říká šéf Shoptetu Samuel Huba. „Největší zájem by měl být o hračky, elektroniku a hry na počítače a konzole,“ dodává.
„Diktát“ Západu
Samotný výraz Black Friday má své kořeny v dalekých Spojených státech. Připadá tradičně na čtvrtý listopadový pátek, který následuje hned po tamním Dni díkuvzdání. Původně přitom nesouvisel ani tak s nakupováním jako spíše dopravou. V průběhu šedesátých let začali Američané takto označovat složitou dopravní situaci, která nastávala právě vždy po oslavách jednoho z nejdůležitějších svátků v zemi. Během let osmdesátých pak našel uplatnění i ve světě maloobchodu, neboť přesně na toto období připadala chvíle, kdy se tržby prodejců zvyšovaly na takovou úroveň, aby se vymanili z červených, tedy záporných čísel do černých, respektive kladných.
Zdaleka ne všichni ale listopadovému nákupnímu „šílenství“ podlehli. V Česku se Black Friday před časem prosadil díky internetovým gigantům typu Alza a spol., od nichž novodobou tradici převzaly další firmy. Někteří maloobchodníci, zejména pak ti menší, ovšem na jejich hru dodnes nepřistoupili.
„Na listopadový Black Friday se letos nepřipravujeme,“ potvrzuje Gabriela Dědičová z e-shopu Tiami.cz, jenž se specializuje na prodej drahokamů. „Z našich zkušeností totiž většinou k nákupu diamantového šperku dochází po důkladném zvážení, ke kterému vede určitá životní událost, jako jsou zásnuby, výročí svatby nebo kulatiny,“ objasňuje.
A není sama. Podobně se k uvedené slevové akci staví i Anna Vacáková, jejíž internetový obchod Puravidashop.cz nabízí dámské oblečení všeho druhu. V jejím případě jsou však důvody poněkud odlišné: „Na Black Friday nic neplánujeme, souvisí to i s naší firemní vizí. Zakládáme si na tom, že jsme česká firma, a i když občas čerpáme inspiraci pro naše designy ze zámoří, marketingově si na diktát Západu nepotrpíme.“
Hrozící lockdown mění spotřebitelské chování
Jednou z dalších příčin, proč by Black Friday roku 2021 mohl být rekordní, je fakt, že Česko podle nejnovějších informací míří k další celoplošné uzávěře. Jak dlouho ještě zůstanou obchody se zbytným zbožím otevřené, aktuálně nikdo netuší, a spousta spotřebitelů na tuto situaci pochopitelně reaguje po svém.
„Letošní rok je extrémní v tom, že lidé nakupují ve velkém již dva týdny před klasickým Black Friday,“ konstatuje Jindřich Kadeřávek, šéf společnosti Element Logic Czech Republic, která na český trh dodává automatizovaná skladová řešení. „Důvodů je několik: kromě obavy z nedostatku zboží je to také obava z možného dalšího lockdownu,” předpovídá.
Zcela opačný názor na to, jak se bude oblíbená slevová akce tentokrát vyvíjet, má Matěj Kapošváry, provozní ředitel tuzemské firmy Shopsys. Ta se specializuje na poskytování e-commerce technologií a know-how velkým společnostem, jež čelí digitální transformaci. Kapošváry je přesvědčen, že právě nejisté vyhlídky na závěrečné měsíce roku 2021 jdoucí ruku v ruce s postupným zdražováním všeho možného přiměly spotřebitele realizovat předvánoční nákupy dlouho dopředu.
„Loňský Black Friday byl rekordní. Růst tržeb se oproti očekávaným 15 procentům vyšplhal téměř na dvojnásobek. Zejména z důvodů šetření spotřebitelů lze však očekávat, že se nyní prodeje zvýší pouze v menší míře. Vyloučit v některých segmentech nelze ani stagnaci,“ míní Kapošváry.
Obdobný vývoj lze spatřovat i v ostatních zemích. Zatímco během třetího čtvrtletí roku 2020 vyrostly tržby internetových obchodů celosvětově v meziročním srovnání o 63 procent, tentokrát dosáhl nárůst hranice pouhých jedenácti, jak vyplývá z dat webu Salesforce.com.
A stejně na aktuální situaci nahlíží též Jan Svášek ze společnosti Vshosting. „Vloni jsme rapidně navyšovali kapacity hostingových řešení. Nápor na e-shopy během Black Friday byl enormní, a proto naši e-commerce klienti skokově potřebovali více výkonu. Letos Češi začali nakupovat dříve, e-shopům jsme tak výkon navyšovali dávno před Black Friday,“ doplňuje s tím, že žádný raketový růst on ani jeho kolegové neočekávají.