Larry Scott zdědil WTA zcela rozvrácenou. Teď už okruh vypadá lépe.
Neuvěřitelná chvíle, kdy se štěstí klopýtajícího ženského tenisového turné začalo obracet, se odehrála v malé kanceláři wimbledonských rozhodčích loni v červnu. Larry Scott, tehdy jen dva měsíce ve funkci generálního ředitele WTA Tour, tam shromáždil několik špičkových hráček a jasně jim vyložil: Buď budeme pracovat společně na sponzorech, fanoušcích i médiích, nebo celá soutěž půjde stále rychleji od desíti k pěti. “Řekl jsem jim, že jen šílenec může pořád dokola dělat stejné věci, a přitom očekávat odlišné výsledky,” poznamenává Scott.
Pod Scottovým vedením se WTA Tour zbavuje špatných návyků. Manažerské schopnosti nového ředitele sjednocují ostrůvky různých skupin – hráček, turnajů, manažerských společností a grandslamových akcí – které fungovaly nezávisle na sobě a často také proti sobě. Výsledkem je, že turné začíná konečně zvládat svou silnou stáj atletických, přitažlivých a výnosných hvězd. “Konečně ve WTA všichni táhnou za jeden provaz,” pochvaluje si Stephanie Tollesonová, která šéfuje tenisovým aktivitám v marketingové a manažerské firmě IMG. Výsledky už jsou znát: noví sponzoři, více peněz na odměny, a dokonce devítiprocentní nárůst návštěvnosti oproti loňskému roku, kdy došlo ke značnému propadu.
Ne všechna podání se však nyní v ženském tenisu na French Open mění v esa. Řada zranění proměnila v posledních měsících WTA v jednu velkou marodku. Serena (operace kolena) a Venus (natažený sval) Williamsovy hrály od loňského Wimbledonu jen na několika akcích a Serenu už zřejmě tenis nezajímá tolik jako kariéra herečky a módní návrhářky. Vysoko nasazená Justine Henin-Hardenneová brzy vypadla v Roland Garros poté, co ji virová infekce na šest týdnů vyřadila z tréninku. Kim Clijstersová nebude hrát, protože ji trápí zranění zápěstí a Monika Selešová, trojnásobná šampionka French Open, se pro zranění nohy nemůže zúčastnit turnajů po celý rok. Pro sport závislý na osobnostech a soupeření to znamená velké problémy.
Mohlo to být ještě mnohem horší – a také je. Scott zdědil organizaci zcela rozvrácenou. Když ji devětatřicetiletý muž, který tři roky hrál jako profesionál a strávil devět let ve funkci ředitele mužské ATP Tour, přebíral, byl třetím šéfem WTA v posledních šesti letech. Příjmy okruhu klesly loni o čtyřicet procent, protože odstoupil hlavní sponzor Sanex, spadající pod kosmetickou společnost Sara Lee. Představitelé WTA trávili spoustu času malichernými dohady a okruh utrpěl sedmimístnou rozpočtovou ztrátu.
Aby vyčistil vzduch, navrhl Scott konsenzus. „Dosud všichni chtěli co nejdřív hlavně svůj podíl,“ poznamenává Scott k sobeckému postoji hráček i jednotlivých turnajů, který odrazoval sponzory, a dodává, „chci, aby si WTA získala pověst sportovního podniku maximálně vstřícného ke sponzorům.“ Mezi další Scottovy kroky patří pětiletý finanční plán, snížení počtu členů představenstva z jedenácti na osm, a angažování profesora mezilidských vztahů z Harvard Business School, který má přispět k hladkému průběhu rozhodování.
Co je nejdůležitější, Scott zavrhl myšlenku globálního sponzora, a akce okruhu místo toho rozdělil podle regionů, aby ze značky vyždímal maximum. Byly podepsány pětileté dohody ve výši patnácti milionů dolarů s výrobcem domácích spotřebičů Whirlpool v Evropě, Dubai Duty Free pro oblast Asie, Pacifiku, Afriky a Středního východu, a pro Čínu s mediální společností Tom Group, pobočkou hongkongské Hutchison Whampoa. Sponzorské příspěvky jsou o patnáct procent vyšší, než když byl ještě na palubě Sanex. Ceny za umístění se podle prohlášení zástupců okruhu zvedly z loňských asi 52 milionů na letošních 58 milionů dolarů.
Scott také prokázal zdatný politický talent. Přesvědčil představenstvo WTA, aby restrukturovali rozpočet okruhu – už konečně v černých číslech – tak, aby hráčky a turnaje dostaly svůj díl sponzorských peněz až potom, co se WTA vrátí provozní a marketingové náklady. Pořádá povinné předturnajové konference a přiměl hvězdy, aby se víc setkávaly se sponzory. „Ať nás Larry požádá o cokoliv, vždycky to má smysl,“ poznamenává dvojnásobná vítězka Wimbledonu a U. S. Open Venus Williamsová, která se na Scottovu žádost setkala s potenciálními sponzory, jako jsou Vodafone Group a Bed Bath & Beyond. „Ví přesně, o čem náš sport je a co můžeme nabídnout na trhu.“
Zasvěcenci se obávají slábnutí přílivu nových hvězd. Divácky atraktivní typy, jako Martina Hingisová či Anna Kurnikovová, buď přestaly hrát, nebo se k tomu chystají. Okruh musí ale sponzory a fanoušky lákat na dosud nevyzkoušené nováčky, jako je sedmnáctiletá kráska z Ruska Maria Šarapovová. Ta se zúčastnila marketingové kampaně okruhu “Seznamte se se svou ženskou stránkou” a bude mezi prvními osobnostmi, které se objeví v novém televizním pořadu ve stylu magazínu, který uvede Tennis Channel letos v létě. „Osobnosti nemůžete vytvořit,“ přiznává Scott. Ale jak sám dokazuje, je možné maximálně využívat vlastních silných stránek – a zvýšit tak své naděje na vítězství.
Scottovy dosavadní úspěchy
- Restrukturovaný rozpočet a deficit změněný v zisk
- Příjmy od sponzorů vyšší o patnáct procent
- Zvýšení cen za umístění z 52 milionů na 58 milionů dolarů
- Posílení kontaktů s hráčkami i předturnajového představení médiím
- Zlepšení spolupráce jak s akcemi ATP Tour, tak Grand Slamu, včetně balíků televizních práv, koordinace internetových aktivit, kalendářů, mediální pozornosti i lékařských služeb pro hráče
- Zavedení pětiletého finančního plánu
Pramen: BusinessWeek
Copyrighted 2002 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek
Překlad: Marcela Nejedlá, www.LangPal.com