Menu Zavřít

Znovuobnovená dynamika

8. 3. 2007
Autor: Euro.cz

Rostoucí trh láká mezinárodní hráče

Loňský rok znovu obnovil dynamiku růstu faktoringových obchodů v České republice a připsal si navíc přírůstek dvaceti pěti procent oproti předchozímu roku 2005, kdy byl zaznamenán pouze šestiprocentní růst. Ten byl ale skryt za ofenzivní nástup prakticky všech bank působících na tuzemském trhu, které začaly nabízet vlastní faktoringové produkty pro své klienty.
Tuto vysokou dynamiku rozvoje faktoringu lze připsat několika faktorům: kromě zařazení faktoringu jako produktu do portfolia všech bank (s výjimkou eBanky, která faktoring outsourcovala na CASH REFORM), je to určitě větší flexibilita faktoringu oproti bankovním úvěrům z hlediska velikosti podnikání klienta. Faktoringové společnosti jsou dnes schopny obsloužit rychle a s nízkými náklady i malé firmy s ročním obratem deseti až dvaceti milionů korun, pro které dosud bylo nedostupné bankovní financování. Zaměření faktoringu na menší firmy je průvodním jevem dospívání faktoringového a finančního trhu v České republice. Segment SME byl objeven bankovním sektorem sotva před dvěma lety po expanzi do retailu, ale dosud se potýká se základní překážkou: jak obsloužit kvalitně tisíce drobných firem s nabídkou financování a přitom si pokrýt transakční náklady, které mohou být srovnatelné s financováním větších podniků? Dochází tím ke změně postoje bank k malým klientům a ke vztahu k faktoringu, kdy si banky uvědomují, že faktoring je po určitou dobu rozvoje podnikání klienta vhodnějším produktem pro rostoucí klienty než úvěrové produkty. Zvláště u klientů, kteří mají krátkou historii podnikání, nebo dokonce teprve startují svůj byznys. Tudíž nejsou atraktivní ani pro venture kapitálový trh, který většinou vyhledává investiční projekty v řádu od desítek milionů korun. V takové situaci je faktoring vhodnou alternativou, jak získat provozní kapitál na realizaci nových zakázek a nastartovat růst podnikání. ===== Banky a faktoringové společnosti v Evropě. =====
Při pohledu na vyspělé faktoringové trhy v Evropské unii se zdá, že banky v těchto zemích přenechávají faktoringovým společnostem větší prostor vzhledem k tomu, že nechtějí mít ve své rozvaze velký objem nakoupených pohledávek rizikových klientů a nechtějí své interní procesy zatěžovat poměrně složitou faktoringovou operativou. Tento obraz je dnes typický například pro trh Velké Británie, která představuje zdaleka nejvyspělejší faktoringový trh na světě. Měřeno podílem faktoringu na HDP dosahuje až dvanácti procent oproti přibližně třem až pěti procentům v kontinentální Evropě. Faktoringový trh ve Velké Británii se za posledních pět let natolik rozrostl, že objem faktorovaných pohledávek se zvýšil o více než osmdesát procent na loňských 167 miliard liber (pro srovnání - český faktoringový trh loni dosáhl 2,5 miliardy liber obratu). Růst trhu je řízen díky produktu Invoice Discounting - je to dohoda mezi faktorem a klientem, kde odběratelé klienta nejsou informováni o tom, že jejich závazky jsou financovány faktorem a veškerou komunikaci s odběrateli včetně inkasa pohledávek obstarává sám klient na svoje náklady. Faktor pak inkasuje od klienta čistě provizi z financovaného obratu klienta, který je nabízen podnikům s obratem minimálně čtyřiceti milionů korun. Významným faktorem růstu je zapojení Velké Británie do mezinárodního obchodu, zvláště s anglicky mluvícími zeměmi a bývalými koloniemi v Asii. Nakonec tento obchod, rejdařství a logistika byly předchůdci vzniku faktoringu jako finančního produktu na podporu mezinárodního obchodu. Mnohem významnější roli než třeba v České republice přitom hrají nebankovní a nezávislé faktoringové společnosti, které představují více než dvacet procent faktoringového trhu. Z toho lze odvodit perspektivu nebankovních poskytovatelů služeb v České republice, jejichž podíl na finančním trhu do budoucna poroste na úkor bank. Nebankovní jedničkou v České republice je CASH REFORM s podílem zhruba tři procenta na lokálním trhu, zatímco britská nebankovní jednička Bibby Financial Services má tržní podíl ve faktoringu více než desetiprocentní. ===== Střední Evropa láká. =====
Rozvíjející se trhy střední Evropy nabízejí další dynamický růst faktoringu i do budoucna. Důvodem je především vysoký růst národních ekonomik dosahující více než pěti procent HDP ročně, v některých reformovaných státech jako Slovensko či Estonsko dokonce rekordních osmi procent. Takto rozjetá ekonomika žene nahoru i poptávku po provozním financování a faktoringu. Jedničkou z hlediska velikosti faktoringového trhu ve střední Evropě je dnes Polsko, které má pro faktoring vynikající strukturu ekonomiky sestávající z velkého počtu malých firem. Hned za Polskem je Česká republika, která je podobně jako Slovensko hnána vzhůru především exportními firmami a obory, jako je automobilový průmysl, stavebnictví či služby (například IT). Z deseti východoevropských zemí, které vstoupily do EU v posledních letech, jsou Litva a Bulharsko jediné země, ve kterých neexistuje faktoringový trh. O zajímavosti regionu svědčí akvizice lokálních lídrů ze strany zahraničních nebankovních jedniček, jako byla akvizice CASH REFORM FAKTORING ze strany Bibby Financial Services. Jan Kudera Autor je CEO společnosti CASH REFORM Olpran znovu na špičce Firma Olpran je jedním z předních českých výrobců jízdních kol. Kromě nich však vyrábí i rotopedy, steppery, fitness stroje a potravinové doplňky. Společnost vznikla roku 1991 a na konci devadesátých let se zaměřila na prodej prostřednictvím sítí velkých obchodních řetězců. Euforii z prvních lukrativních zakázek však záhy vystřídaly vážné problémy se získáváním financí na provoz. Obchodní řetězce, které představují sedmdesát procent odběratelů Olpranu, totiž mají dlouhé doby splatnosti – v průměru čtyřicet až šedesát dní. Firma je navíc závislá na dodávkách komponentů z Číny a Tchaj-wanu, což představuje jednak další náklady a jednak delší prodlevu mezi vynaložením prostředků a jejich splacením. Od objednávky zboží a zaplacení zálohy totiž uběhnou do nalodění třeba dva měsíce. Přičteme-li čas potřebný na výrobu a až dvouměsíční dobu splatnosti, může od vynaložení prvních financí do uhrazení faktury uběhnout i půl roku. Ve chvíli, kdy společnost koncem devadesátých let v důsledku této praxe čelila opravdu velkým finančním problémům, obrátila se na faktoringovou společnost Transfinance, jednoho z největších nebankovních poskytovatelů provozního financování na českém trhu. Transfinance Olpranu doporučily nabídnout zahraničním dodavatelům záruky v podobě akreditivu a pro prodej domácí faktoring. Díky množství stálých odběratelů mohlo dojít k podpisu smlouvy a klient začal osmdesát procent svých pohledávek postupovat faktorovi. Den po postoupení pohledávky dodavatel inkasoval až devadesát procent hodnoty faktury, a mohl tedy ihned disponovat finančními prostředky. Faktoring významně zrychlil tok finančních prostředků, což Olpranu umožnilo získat víc obchodních případů a rychleji expandovat. Dnes má společnost majoritní postavení u řetězců v České republice, své zboží ale dodává i zahraničním hypermarketům prostřednictvím čtyř dceřiných firem. K jejich financování Olpran rovněž využívá faktoring. Obrat za rok 2006 dosáhl šesti set milionů korun a společnost každoročně dosahuje dvacetiprocentního meziročního nárůstu. Nyní staví v Hořovicích největší montážní závod na jízdní kola ve střední Evropě a plánuje vstup na další trhy. (tos)

  • Našli jste v článku chybu?