P o č í t a č e
Ještě loni prodělala americká počítačová firma Apple Computer jednu miliardu dolarů. Letos se karta obrátila. Nový modrý iMac je podzimním hitem. Za prvních šest týdnů si jej pořídilo 278 tisíc zákazníků. Firma začala vydělávat.
Znovuzrození známé počítačové firmy je všeobecně připisováno zakladateli společnosti Apple Steve Jobsovi. V roce 1985 Jobs firmu opustil, aby se do ní počátkem letošního roku po třinácti letech vrátil. Lano hodil Jobsovi Gil Amelio, který do firmy nastoupil v roce 1996, kdy se podíl společnosti na trhu s osobními počítači scvrkl na čtyři procenta z původních dvaceti procent v letech osmdesátých.
Jobs is back
V té době Steve Jobs prodal svůj podíl v technologicky ohromující, avšak finančně nijak zvlášť úspěšné softwarové firmě NeXT. Kupcem byl právě Apple. Jobs tuto transakci zdůvodnil záměrem, podle kterého se měl operační systém vyvinutý firmou NeXT stát hnacím motorem nastupující generace počítačů Apple Computer. Jobsovy zákulisní tahy nakonec vyústily v Ameliův odchod. Apple tak opět ovládl Jobs, který v roce 1997 spolu se svým společníkem Stevem Wozniakem sestrojil první osobní počítač na světě, známý pod jménem Apple 1.
Když se Jobs do společnosti Apple vrátil, nevlastnil už ani jednu její akcii. Stal se neplaceným manažerem, pobírajícím jeden symbolický dolar ročně, aby jeho rodina splnila podmínky pro zařazení do státního systému zdravotního pojištění. Cena akcií Apple se za necelých deset měsíců Jobsova působení ve firmě zdvojnásobila.
Proč to všechno Jobs dělá, zeptal se minulý týden ve svém článku „USA: návrat Macu , reportér britského deníku The Guardian Victor Keegan a sám si odpověděl: „Nikdo přesně neví. The Guardian cituje ze vzpomínkové knihy Gila Amelia, který tvrdí, že se v těle Steva Jobse skrývají dva lidé a nikdo si nemůže být v žádném okamžiku jist, se kterým z nich právě hovoří. Podle Jobsova předchůdce je staronový manažer společnosti velice schopný muž, kterému se ovšem nedá příliš věřit.
V pravou chvíli
Amelio dále tvrdí, že Jobs přišel do firmy ve správný okamžik: v roce 1996 byl Apple na pokraji bankrotu, ale Amelio vývoj zvrátil. Počátkem letošního roku bylo na účtech společnosti 1,5 miliardy dolarů. V zárodcích se už také rýsoval projekt nyní tak úspěšného počítače iMac. Jeho design je dílem jedenatřicetiletého Brita Jonathana Ivea. Právě na něj Jobs vsadil.
The Guardian cituje Jobsovy spolupracovníky, kteří tvrdí, že spoluautor historicky prvního počítače Apple prostě jen začal dělat svou práci. Přinesl do firmy operační systém NeXT, vypověděl všechny nevýhodné smlouvy licencující „macovský operační systém a především pochopil, jaký potenciál v sobě skrývá nový iMac.
Právě tento počítač, který na první pohled vypadá - slovy reportéra Keegana - jako futuristický návrh malého elektromobilu, splňuje Jobsovy dávné představy o krásném a jednoduchém osobním počítači pro běžné uživatele. Jobsovi spolupracovníci dále tvrdí, že Amelio by nikdy neoplýval představivostí, která by mu dovolovala vsadit vše právě na iMac. Jobsovy plány se zatím mění v komerční úspěch, ale nový iMac teď čeká zásadní zkouška: musí obstát na předvánočním trhu.
Hlavní architekt letošního úspěchu společnosti Apple se zatím s novináři dělí o své nekonvenční názory na budoucnost osobních počítačů. Nesouhlasí například s obecně přijímaným názorem, že počítač a televize v budoucnu splynou v jeden přístroj, který uživateli dovolí používat internet nebo e-mail ve stejném okamžiku, kdy se bude dívat na televizi.
Líná televize
Jobs svůj názor vysvětlil v rozhovoru pro americký ekonomický magazín Fortune. „Pohybuji se v zábavním průmyslu dost dlouho na to, abych věděl, že vyprávění příběhu je lineární proces, nikoli proces interaktivní. Na televizi se díváme, když chceme svůj mozek vypnout. Počítač používáme ve chvíli, kdy chceme mozek naopak zapnout.
Jobs také tvrdí, že počítače jsou pořád ještě „hrozné . Jsou prý příliš komplikované a stále nedělají věci, které od nich očekáváme. Podle Jobsova názoru je počítačová revoluce teprve na startu.
Apple zatím zůstává světovým fenoménem. The Guardian přichází s teorií, podle které stojí popularita počítačů Apple na „faktoru Diana . Tvrzení podepírá vyjádřením manažerů prestižního amerického deníku The New York Times, který vývoj společnosti Apple Computer podrobně sleduje už dlouhá léta. Podle jejich slov si vydání deníku, který obsahuje dobrý článek o Appleu, koupí o tři procenta více čtenářů.
Firma je přijatelná i pro lidi, kterým se nelíbí klasické pojetí současného byznysu. Společnosti se podařilo docílit toho, že se její zákazníci s počítači Apple osobně identifikují. Dosahuje tak efektu „my proti „nim . „Jimi je v tomto případě míněn především konkurenční Microsoft Billa Gatese. Ten nyní ovládá devadesát procent světového trhu operačních systémů pro osobní počítače a letos kapitálově vstoupil i do společnosti Apple.
Imponovat nekonvečností není ani pro třiačtyřicetiletého Jobse nijak složité. Ještě stále je možné ho v kanceláři zastihnout bosého, a na valné hromadě akcionářů se letos objevil v modrých džínsech bez opasku. Jobs je vegan a jen kvůli němu je v centrále společnosti zvláštní veganská restaurace. Snoubí se v něm dvě výrazné vlastnosti: schopnost naplňovat obchodní vize a pověstná hrubost k zaměstnancům. A jestli ve společnosti Apple existuje firemní filozofie, pak se dá shrnout v jediné větě: Nikdo nedostane dobrý nápad, když má na sobě košili a kravatu.