Společnost 3M chce rozšířit své aktivity
Jednorázové roušky, zubní rovnátka, reflexní vesty – zdánlivě nesourodé produkty spojuje jeden výrobce, a to společnost 3M. Firma, která byla založena ve Spojených státech před více než sto lety, má dnes ve svém portfoliu na padesát tisíc produktů ze sedmi odvětví: kancelářské potřeby, elektro a komunikace, zdravotnictví, automobilový průmysl, grafika, bezpečnost a průmyslová výroba. V Česku pracuje pro 3M přes sedmdesát lidí. V únoru letošního roku se novým generálním ředitelem společnosti 3M Česko stal Claude Richard. Do Česka přišel z Bruselu, kde byl marketingovým ředitelem divize průmyslových pásek pro celou Evropu. Týdeník EURO s nově jmenovaným šéfem hovořil o plánech společnosti v České republice a o specifické pracovní kultuře ve firmě.
EURO: Společnost 3M Česko loni uskutečnila prodeje za 856 milionů korun. V žebříčku 100 Nej, který sestavuje společnost Top Press, jste se podle výše zisku na jednoho zaměstnance stali šestou nejúspěšnější tuzemskou firmou. Jaké jsou vaše další cíle? RICHARD: Chceme samozřejmě pokračovat v růstu, proto budeme hledat další příležitosti pro rozvoj našeho podnikání. V České republice je velmi rozvinutý automobilový průmysl a společnost 3M právě pro automobilový průmysl vyrábí řadu produktů. Toto odvětví je jedním z příkladů, kde pro nás vidím slibnou budoucnost.
EURO: V Česku působí několik významných automobilek. Které z nich patří k vašim partnerům? RICHARD: Pro nás je samozřejmě výhodou, že tu působí mnoho automobilek. Nechci jmenovat, které z nich jsou našimi partnery, ale spolupracujeme s mnoha z nich. Dodáváme například dekorační fólie, pro automobilky vyrábíme také brusné a leštící materiály, lepidla, elektrické konektory a další.
EURO: Již před několika lety vaši předchůdci hovořili o tom, že společnost 3M uvažuje o výstavbě továrny v Česku. Je to aktuální? RICHARD: V současné době nemáme žádné konkrétní plány na vybudování nové továrny. Vše ale bude záležet na příležitostech. Musím říci, že jsme v regionu střední a východní Evropy již investovali značnou částku peněz. V Polsku ve Wroclawi máme továrnu na výrobu zdravotnických potřeb. Chceme do tohoto podniku dále investovat a rozšířit jeho aktivity. Wroclawská továrna se stane jednou z největších výrobních hal, které vlastní společnost 3M v Evropě.
EURO: Společnost 3M byla v žebříčku týdeníku BusinessWeek jmenovaná jako třetí nejinovativnější na světě. Co má podle vás na tomto umístění největší zásluhu? RICHARD: Úzce to souvisí s filozofií firmy. Dáváme lidem hodně svobody, aby mohli pracovat na nových vynálezech a pronikat do nových oborů. Chceme, aby naši lidé byli inovativní. To je důvodem, proč v průběhu sta let firma vynalezla řadu úspěšných produktů, které jsou užitečné pro zákazníky.
EURO: Do vedení firmy 3M byl na konci loňského roku jmenován nový šéf – George Buckley. Jaké jsou jeho cíle? RICHARD: Buckley původně nepracoval ve společnosti 3M, ale řídil Brunswick Corporation. Jako šéf 3M velmi tvrdě tlačí na zvyšování růstu. Tento růst nesouvisí jen s využíváním stále modernějších technologií, ale také s větším prosazováním na rozvíjejících se trzích. Proto jsou investice do regionu střední Evropy jedním z našich klíčových plánů. Mám-li Buckleyho filozofii shrnout do několika slov, je to důraz na inovace a na regionální expanzi. K růstu firmy by měly také napomoci menší akvizice.
EURO: Přemýšlíte také o nějaké akvizici v Česku? RICHARD: Zatím by bylo předčasné o čemkoliv hovořit konkrétně, nicméně mnohokrát jsme uvedli, že dlouhodobou strategií společnosti 3M je rozšiřování její činnosti v České republice. Z toho jasně vyplývá, že případné akvizice jsou jednou z oblastí, o kterých velmi vážně uvažujeme. Je to součást globální strategie 3M.
EURO: Než jste začal působit v Česku, pracoval jste pro společnost 3M v Bruselu. Jak se liší tamní pracovní kultura od české? RICHARD: Myslím, že není důležité, že jsem působil v Bruselu. Firma 3M má všeobecně velmi specifickou pracovní kulturu. Už jsem zmiňoval svobodu výzkumu. Management ve 3M nedává nějaké striktní instrukce, jak mají zaměstnanci pracovat, ale hovoří s nimi o vizi společnosti. Očekávají, že této vize dosáhnou, aniž by jim někdo určoval jak. Mým úkolem tady je, aby zdejší lidé této specifické kultuře porozuměli.
EURO: Je to pro vás náročné? RICHARD: Pracuji na tom. Jednám s pracovními týmy. Vysvětluji jim, co to pro ně znamená a co to znamená pro každodenní práci. Působil jsem před několika lety v 3M ve Francii. Také tam byl můj úkol podobný. Musel jsem Francouzům objasnit pracovní kulturu americké korporace. Ale když lidem vysvětlíte pravidla, porozumí jim a budou se jimi řídit.