Zažitá představa o nenápadné, ale přísné účetní se z českého prostředí pomalu vytrácí. Dokládá to jak průzkum společnosti Perfect Crowd pro firmu Účetní v sukni a Svaz českých účetních, tak postoj konzultačních firem, které účetní zaměstnávají. Jako zásadní se ukazuje především preciznost, ale také trpělivost, ochota pracovat přesčas a rozmanitost vzdělání.
„Mimo účetní závěrky zpravidla účetní komunikuje s úřady, sestavuje finanční výkazy, zpracovává přiznání k DPH a k dani z příjmu fyzických osob, připravuje podklady pro banku, řeší daňové optimalizace a mnoho dalšího,“ říká Lenka Černá, řídící partnerka společnosti Účetní v sukni. A dodává, že účetní má v průměru na starosti až 17 často velmi rozdílných agend. Mnohdy přitom nejde jen o účetní činnosti – až 58 procent účetních má ve firmě na starosti třeba i personalistiku.
Nenahraditelné, ale zastupitelné
Jelikož důležité úkoly mnohdy nepočkají, považuje řada podnikatelů účetní za nepostradatelné. Naneštěstí, i proto, jak uvádí zmíněný průzkum, po nich kolikrát vyžadují práci rovněž ve večerních hodinách, o víkendech nebo na dovolené. Šest až sedm dní v týdnu tak práci řeší až čtvrtina účetních, přičemž jednotky procent nemohou vypnout počítač ani na dovolené.
„Někdy může jít jen o odpověď na e-mail, ale sedm procent účetních uvedlo, že během dovolené pracuje v plném nasazení. V mých očích to ukazuje na náročnost a důležitost našeho oboru a nutnost zařazení moderních technologií, které účetním přinesou zjednodušení a zrychlení jejich práce,“ upozorňuje Jitka Zelená, další řídící partnerka Účetní v sukni.
Redakce Euro.cz za tímto účelem oslovila několik tuzemských společností, přičemž z jejich vyjádření vyplynulo, že nenahraditelnost profese se ukazuje jako problém především u těch účetních, které mají živnost a externě spolupracují s vícero firmami najednou. V oslovených podnicích jsou přesčasy jen občasnou záležitostí a týkají se zejména uzávěrek a mimořádných událostí. Během dovolené účetní nepracují vůbec a jednotliví členové týmu se navzájem zastoupí.
„V naší společnosti dbáme na dodržování termínů a efektivní komunikaci s klienty, což výrazně usnadňuje každodenní práci. Díky tomu není běžné, že by naši účetní museli pracovat o víkendech a na dovolenou si jedou opravdu odpočinout, protože u nás funguje zastupitelnost,“ potvrzuje Lenka Černohubá, Head of Accounting v RSM CZ.
Pomůže dodržování termínů a zjednodušení administrativy
Ve snaze ulehčit si práci přicházejí účetní čím dál častěji do styku s moderními technologiemi. To zároveň znamená neustálou potřebu vzdělávat se a učit se novým věcem. Za největší výzvu ovšem považují něco docela jiného, a sice včasné získávání podkladů se všemi náležitostmi a také nutnost reagovat na časté změny legislativy a rostoucí byrokracii. Stát sice postupně přechází na digitální systémy, ale jednotlivé úřady spolu zatím navzájem nekomunikují, a tak účetní musí stejné údaje deklarovat vícekrát.
„Alespoň 60 procent účetních se setkává hned s několika neduhy. Nejčastějším je pozdní dodávání podkladů, ale také snaha zahrnout do daňově uznatelných výdajů ty, které tam nepatří, nerozlišování osobních a podnikatelských nákladů nebo neinformování o důležitých změnách,“ doplňuje Kateřina Frýbová z Účetní v sukni.
Když funguje týmová spolupráce
Kromě takzvaného paperless accountingu se účetním firmám osvědčila i spolupráce v menších skupinách. Tento systém usnadňuje jak čerpání dovolené, tak zaučování nových kolegyň a kolegů, kteří navíc mohou získávat cenné zkušenosti přímo v praxi. A to se v době, kdy je účetních mladších 45 let pouhých 19 procent, určitě hodí.
„U nás zaměstnanci pracují v účetních týmech s jedním vedoucím a šesti nebo deseti dalšími členy. Díky tomu jsme schopni nejen obsloužit až 250 klientů, ale také rychle zaučovat nováčky a nadšence v oboru,“ uzavírá Jana Jáčová, majitelka společnosti UOL účetnictví.