Stát zachová zvýhodněnou sazbu spotřební daně pro užití zemního plynu (CNG) v automobilech i po roce 2020. Vláda dnes schválila memorandum, podle kterého se zavazuje, že v letech 2020 až 2025 daň zachová na nynější nižší úrovni proti benzínu nebo motorové naftě. Vláda tak chce podpořit využívání CNG jako alternativního paliva v dopravě.
Od letoška je spotřební daň na metr krychlový CNG jako automobilového paliva 1,44 korun proti 12,84 korunám za litr benzinu. Do roku 2020 se má daň na CNG postupně zvýšit až na 2,80 Kč na metr krychlový.
„Chceme společnými silami podpořit další rozvoj vozidel na stlačený plyn a budování potřebné infrastruktury. Zároveň poskytneme veřejnosti i firmám investiční a plánovací jistotu, která umožní další rozvoj tohoto alternativního segmentu,“ uvedl ministr průmyslu a obchodu v demisi Tomáš Hüner (za ANO).
Memorandum obsahuje podle MPO závazky plynárenských společností, které se týkají výstavby sítě CNG plnicích stanic, realizace marketingové podpory za pro širší využití zemního plynu v dopravě, přípravných kroků k rozvoji vozidel na zkapalněný zemní plyn a využití biomethanu v dopravě a budování infrastruktury. Stát se zavazuje podporovat rozvoj využití zemního plynu v dopravě odpovídající daňovou politikou a v rámci relevantních dotačních programů, s ohledem na disponibilní zdroje, řízení programu a rozhodnutí řídicích subjektů.
Čtěte: Škoda chystá masivní investice do alternativních aut. Během pěti let do nich dá přes 50 miliard
Ke zvýšení daně bude moci vláda přistoupit v případě, že spotřeba zemního plynu v dopravě přesáhne 600 milionů metrů krychlových za nejvýše 12 po sobě jdoucích kalendářních měsíců, inkaso spotřební daně z minerálních olejů poklesne meziročně o více než dvě miliardy korun, schodek rozpočtu přesáhne 1,5 procenta HDP, zvýší se sazby daně u benzinu a nafty nebo Česko nebude plnit minimální sazby stanovené EU.
„Zvýhodnění zemního plynu v dopravě podporujeme. Pomůže zajistit stabilitu a předvídatelnost podnikatelského prostředí na následujících sedm let. Užitek přinese i zákazníkům, coby uživatelům dopravních prostředků. Sníženou spotřební daň pro CNG v nedávné době zachovalo i Německo,“ uvedl ředitel sekce hospodářské politiky Svazu průmyslu Bohuslav Čížek.
S memorandem nesouhlasí Unie nezávislých petrolejářů, podle které jde o nekoncepční krok. „Ačkoli nezpochybňujeme, že při využití zemního plynu dochází k uvolňování menšího množství emisí, než je průměr stávajícího vozového parku, velmi podobného snížení lze dosáhnout i využitím jiných alternativních paliv, a to za mnohem nižší finanční zátěže pro veřejné rozpočty. Podpora zemního plynu je pouze jednou variant, jak lze emise v dopravě snižovat,“ uvedl předseda unie Ivan Indráček.
V současnosti jezdí po tuzemských silnicích zhruba 17 500 vozidel na CNG a jejich počet stále roste. Výrazně by k tomu měly přispět orgány veřejné správy, které mají mít v roce 2020 ve svých vozových parcích minimálně čtvrtinu aut s alternativním pohonem. To by mohlo představovat až pět tisíc nových CNG vozů. Podle středně optimistického scénáře by v tomto roce mělo být v provozu přibližně 50 tisíc vozidel na CNG a jeho spotřeba přesáhnout 130 milionů metrů krychlových.
Dále čtěte: