Menu Zavřít

Zvýší Exportní klub český vývoz?

17. 2. 2003
Autor: Euro.cz

Na malé a střední exportéry se chtějí více zaměřit i EGAP a ČEB Zástupci šedesáti exportně orientovaných úspěšných malých a středních firem mají dostat větší šanci na utváření proexportního prostředí. Český vývoz zachraňuje strojírenství.

Na malé a střední exportéry se chtějí více zaměřit i EGAP a ČEB

Zástupci šedesáti exportně orientovaných úspěšných malých a středních firem mají dostat větší šanci na utváření proexportního prostředí. Český vývoz zachraňuje strojírenství.

Cíl vytvářet vhodné proexportní prostředí budou mít zástupci podnikatelské sféry a státu v novém projektu Exportní klub. „Klub nám pomůže lépe komunikovat s firmami, poskytovat jim potřebné informace a především umožnit jim vzájemnou komunikaci mezi sebou,“ uvedl generální ředitel CzechTrade Martin Tlapa. Členství v Exportním klubu je otevřené exportně orientovaným, především malým a středně velkým firmám s vysokou profesionální úrovní výrobků a služeb, které již dosáhly úspěchu na mezinárodním trhu nebo se o rozšíření svých aktivit do zahraničí aktivně pokoušejí. Členství v klubu je první rok bezplatné. Klubová karta za pět tisíc korun opravňuje ke vstupu na všechna jednání. V počátku se počítá s přibližně šedesáti členy.

Zapojí se EGAP a ČEB

Činností Exportního klubu jsou jednak konferenční setkání, která se budou vždy věnovat aktuální problematice. Například dopadům vstupu ČR do EU na exportéry, budování značky nebo vytváření vývozních aliancí. Jde o přímá zastoupení exportérů v zahraničí se státní podporou. Jestliže se sejdou nejméně tři vývozci se společnými zájmy v daném teritoriu, mohli by získat příspěvek státu při zakládání pobočky. Dále jsou to oborová setkání, jejichž cílem je identifikovat problémy konkrétního oboru a hledat cestu jejich řešení. Partnery těchto setkání jsou také Evropská garanční a pojišťovací společnost (EGAP) a Česká exportní banka (ČEB). Ti chtějí pomáhat podnikatelům s jejich problémy s pojištěním a financováním vývozu a chtějí se více věnovat malým a středním podnikům. „Přímý kontakt banky a vývozců je nezastupitelný. Vývoj vývozních úvěrů svědčí o tom, že zdaleka ještě nejsou využity příležitosti, které exportérům poskytuje systém podpořeného financování ČEB. Naším cílem je přiblížit je i touto praktickou formou nejen vývozcům zboží investičního charakteru, ale i malým a středním podnikům,“ uvedl generální ředitel ČEB Tomáš Révész. Podle ministra průmyslu a obchodu Jiřího Rusnoka je export třeba podpořit zejména informacemi o příležitostech na zahraničních trzích a o potenciálních partnerech. Vedle toho je však třeba vést s vývozci nikdy nekončící dialog o bariérách obchodu.

Export táhne strojírenství

Nejvýznamnější je přitom pro český export strojírenství, které se na celkovém vývozu podílí téměř padesáti procenty. Podle agentury CzechTrade má stále více zemí zájem o spolupráci s tuzemskými strojírenskými podniky. Je to například Belgie, Francie, Kanada, Německo, Nizozemsko, Španělsko, Británie, ale také Egypt, Irsko, Jugoslávie, Rusko, Španělsko či Turecko. Jestliže vloni CzechTrade zpracovala více než pět tisíc poptávek ze zahraničí, pak 48 procent z nich se týkalo strojírenství. Nejvýznamnějšími položkami českého exportu jsou silniční vozidla, elektrická zařízení a přístroje, stroje a zařízení pro průmysl a k výrobě energie. „Dnes se snažíme otevřít trhy na východě, tedy v Číně, Vietnamu, Indii a v Rusku. Tam je to otázka financování,“ řekl náměstek ředitele Svazu výrobců a dodavatelů strojírenské techniky Jan Novotný. Svaz sdružuje čtyři desítky výrobců obráběcích a tvářecích strojů. V této produkci je Česko sedmé v Evropě a čtrnácté na světě. Jejich hlavní odbytiště je Německo a Spojené státy s Kanadou.

bitcoin_skoleni

Mezinárodní strojírenský veletrh, zaměřený mimo jiné i na moderní technologie, je jednou z možností jak najít nové zákazníky. Letos v září se bude v Brně konat jeho 45. ročník.

FOTO: ARCHIV

  • Našli jste v článku chybu?